- Nikola, een fabrikant van volledig elektrische vrachtwagens, zegt dat het begonnen is met de productie van de Tre, het eerste model van het merk.
- De Tre moet in het tweede kwartaal van dit jaar op de weg verschijnen. Daarmee verslaat het bedrijf de Semi van Tesla.
- Nikola kwam eerder in opspraak omdat de oprichter beleggers misleidde door te vertellen dat hij werkende trucks had, wat toen niet het geval was.
- Lees ook: Tesla’s Gigafactory bij Berlijn gaat nu echt open: Elon Musk mag voor het eerst auto’s aan klanten leveren
Nikola liet donderdag weten dat het begonnen is met de productie van de Tre, de eerste volledig elektrische vrachtwagen van het merk. Als reactie hierop steeg het aandeel met ongeveer 15 procent naar iets meer dan 10 dollar, meldt Reuters. Inmiddels noteert het aandeel weer iets onder de 10 dollar.
De nieuwbakken vrachtwagenfabrikant zegt dat het vanaf volgend kwartaal begint met het uitleveren van de Tre in de Verenigde Staten. Vanaf het derde kwartaal van dit jaar moeten de trucks ook in Europa geleverd gaan worden. In totaal zouden er in 2022 zo’n 300 tot 500 vrachtwagens van de band moeten rollen.
De productiestart van Nikola komt aanzienlijk sneller dan die van de Tesla Semi, die door meerdere vertraging niet eerder dan 2023 op de markt komt.
Het nieuws is opmerkelijk, want nadat Trevor Milton, de oprichter en voormalig CEO van Nikola, ervoor koos om een lege truck van een berg te laten rollen, dit te filmen en hierna te beweren dat het een op eigen kracht rijdende vrachtwagen was, was de geloofwaardigheid van het bedrijf ver te zoeken. Milton werd halverwege vorig jaar aangeklaagd voor fraude.
De voormalig CEO beweerde tevens dat hij het originele ontwerp voor de waterstoftruck Nikola One zelf had getekend. Ook dit bleek niet waar te zijn.
Nikola verwacht pas in 2025 winst op de vrachtwagens
Het aandeel Nikola, dat via een SPAC-constructie in 2020 op de beurs kwam en destijds een hogere waardering meekreeg dan Ford, verloor het grootste deel van diens waarde en kwam hier eigenlijk nooit meer bovenop.
Dat het bedrijf nu met een fysiek product komt, wekt natuurlijk het nodige vertrouwen. Maar dat er vrachtwagens gemaakt worden, betekent nog niet dat Nikola's toekomst er rooskleurig uitziet. Pas vanaf 2025 verwacht het bedrijf winst te kunnen gaan maken op de vrachtwagens.
"We hebben het gevoel dat Nikola een paar lessen heeft geleerd van andere EV-bedrijven die hun productie willen opvoeren", aldus analist Michael Shlisky van DA Davidson tegenover Reuters. "Nikola staat dagelijks in contact met leveranciers en is voortdurend bezig met het bespreken en vastzetten van prijzen naarmate de volumes toenemen."