Het nieuwe reclamespotje van Nike met American football-speler Colin Kaepernick bevat opmerkelijk genoeg geen beelden van de protestacties die hem wereldwijd bekend hebben gemaakt.
Het demonstratief knielen in plaats van staan tijdens het Amerikaanse volkslied is volgens hem de reden dat hij geen contract meer kan krijgen in de NFL-competitie.
Woensdag toonde Nike de nieuwe reclamespot waarin Kaepernick te horen en op het laatst ook te zien is.
In het spotje treedt een groot aantal inspirerende amateursporters op en ook toptennisster Serena Williams en topbasketballer LeBron James.
Alle sporters in de commercial zijn hun sport aan het beoefenen, maar Kaepernick niet. Hij is alleen in de laatste seconden te zien en draagt geen football-kleding, maar een coltrui en een bruin jasje.
Kaepernick was in 2016 de eerste NFL-speler die knielde tijdens het volkslied om zo racisme en gewelddadig politieoptreden aan de kaak te stellen.
Volgens critici waren de protesten respectloos tegenover het leger. President Donald Trump riep op om de spelers te ontslaan die het nodig vonden te knielen tijdens het volkslied.
Kaepernick is verwikkeld in een rechtszaak tegen de NFL en beschuldigt clubeigenaren ervan hem niet meer onder contract te willen nemen vanwege zijn protesten. Hij zit sinds maart 2017 zonder club.
Nike heeft nog niet gereageerd op het verzoek van Business Insider om de beslissing toe te lichten om het karakteristieke knielen van Kaepernick niet te laten zien.
‘Believe in something’
Maandag trok Kaepernick al massaal de aandacht door een plaatje te tweeten van de nieuwe ‘Just Do It’-campagne van het sportmerk met over zijn gezicht de volgende tekst heen geprojecteerd: “Believe in something. Even if it means sacrificing everything.” (Geloof ergens in. Ook als je daarvoor alles moet opofferen).
Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt pic.twitter.com/SRWkMIDdaO
— Colin Kaepernick (@Kaepernick7) 3 september 2018
Daarna riepen verschillende mensen op tot een boycot van Nike en verbrandden sommige mensen zelfs hun schoenen en sokken van het merk. Trump deed woensdag via Twitter ook nog een duit in het zakje door te stellen dat “Nike om zeep zal worden geholpen vanwege alle woede en boycots”.
Het is nog onduidelijk wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn voor de sportartikelenfabrikant. Veel volgers van de markt en marketingexperts zeggen dat Nike de risico’s van het uitzenden van het spotje met Kaepernick ongetwijfeld goed heeft afgewogen
“De campagne van Nike zal zowel aandacht als discussie opleveren en dat is precies de bedoeling”, schrijft directeur Neil Saunders van GlobalData Retail donderdag in een memo. “Maar het is ook een riskante strategie, omdat het gaat om een zeer gevoelige politieke discussie waarin ook stelling wordt genomen.”
Saunders vraagt zich dan ook af of het commercieel gezien wel verstandig is: “Nike heeft de risico’s waarschijnlijk goed afgewogen, maar ondanks dat het nobel is ergens voor te staan is het commercieel gezien erg onvoorzichtig om je in een gevoelige zaak te mengen waarover de meningen zo sterk verdeeld zijn.”
Maar door Kaepernick naast een groot aantal inspirerende sporters te laten optreden en niet zijn polariserende protestacties te laten zien, lijkt Nike met het spotje het beste van twee werelden te verenigen.