De twee partijen maakten dat maandag bekend. Passagiers die vanaf Nederlandse
bodem vertrekken betalen vanaf 1 juli een nieuwe vliegbelasting. Door de
maatregel, die consumenten moet stimuleren tot minder milieubelastend
gedrag, wijken verschillende luchtvaartmaatschappijen uit naar luchthavens
net buiten Nederland.

Amsterdam Airlines vliegt met een Airbus 320 met 180 zitplaatsen en
vervoert passagiers vanaf MAA naar het Turkse Ankara, de populaire badplaats
Antalya en de in het hart van Turkije gelegen stad Kayseri. Directeur Sander
Heijmans van MAA zei dat Turjet en Amsterdam Airlines mogelijkheden zien in
het Limburgse vliegveld. Onlangs verjoeg de vliegtaks onder meer de Turkse
luchtvaartonderneming Corendon vanuit Maastricht naar het buitenland.

Het voordeel van Maastricht voor de vluchten naar Turkije zit voor Amsterdam
Airlines en Turjet in de hoogte van de belasting. Vliegen vanuit MAA naar
Ankara kost de passagier elf euro aan ecotaks, terwijl een vlucht vanuit
Schiphol naar Ankara 45 euro vliegtaks kost. Dat heeft te maken met de
afstand die gevlogen moet worden.

Directeur Matthijs Boertien van Amsterdam Airlines zei dat op
bestemmingen buiten de Europese Unie alleen gevlogen mag worden vanuit het
land waar de maatschappij gevestigd is, en dat is Nederland. "Anders hadden
we in verband met de ecotaks wellicht voor het buitenland gekozen,” gaf hij
toe.

Op 3 juli dient een spoedappèl van MAA en RyanAir tegen een uitspraak van de
rechtbank. In deze zaak vroegen de twee partijen vergeefs om het schrappen
van de ecotaks. Volgens directeur Heijmans (MAA) doet Nederland aan verkapte
staatssteun door de transferpassagiers van Schiphol te ontzien.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl