Piloten in Europa zullen tijdens nachtvluchten niet langer dan 11 uur achter de stuurknuppel mogen zitten. Bovendien mogen ze niet meer dan 1000 uur in 1 jaar tijd vliegen.

Dat zijn enkele van de nieuwe, strengere vliegtijden, waarmee het Europees Parlement (EP) woensdag toch instemde.

Een voorstel om de plannen van de Europese Commissie over de nieuwe vliegtijden af te wijzen, redde het woensdag in het EP in Straatsburg niet. De transportcommissie van het EU-parlement zag niets in de plannen, maar is nu teruggefloten door de collega’s. Inhoudelijk konden de Europarlementariërs niets veranderen aan de voorstellen.

Piloten boos

De nieuwe regels zijn een doorn in het oog van veel piloten. Die lobbyden de afgelopen weken en dagen intensief om de Europarlementariërs op andere gedachten te brengen.

Ze vinden dat de veiligheid in het geding komt. Door de regelgeving zijn diensten van standby staan plus vliegtijd van maximaal 22 uur mogelijk; nu is dat nog maximaal 17 uur. Door oververmoeid personeel zou de kans op ongelukken toenemen.

Veiliger of niet?

Europarlementariërs Dennis de Jong (SP), Peter van Dalen (ChristenUnie) en Marije Cornelissen (GroenLinks) snappen niets van het besluit van het EP. Ze wijzen er op dat piloten en cabinepersoneel nu al vaak oververmoeid zijn.

Hun CDA-collega Corien Wortmann-Kool stelt dat vliegen in Europa juist veiliger wordt. "Bijna voor alle EU-landen betekent dit voorstel een aanzienlijke verbetering.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl