Doordat het coronavirus in verschillende landen nog hard om zich heen grijpt, wordt het prille herstel van de luchtvaartsector gehinderd.
Voor de Europese Unie gelden nog steeds reisbeperkingen voor reizigers uit de Verenigde Staten.
Juist Europese maatschappijen worden door dat soort maatregelen getroffen, omdat de interne markt in Europa veel kleiner is dan die in de VS.
De Amerikaanse gezondheidsadviseur Anthony Fauci vreest ondertussen voor een nieuwe stijging in besmettingen.
Het herstel van de luchtvaartsector wordt ondermijnd door de verdere verspreiding van het coronavirus in verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten. De VS, waar corona opnieuw om zich heen grijpt, kende deze week opnieuw dagrecords voor het aantal vastgestelde nieuwe besmettingen.
De internationale luchtvaartorganisatie IATA schetste een scenario waarbij reisbeperkingen voor de VS en andere landen dit jaar de vraag naar vliegtickets drastisch in de weg zullen zitten.
Eerder ging IATA uit van een daling van het verkeer met 36 procent. Als de grenzen van verschillende landen, waaronder de VS, gesloten blijven, zal dit een min van 53 procent zijn.
De Amerikaanse gezondheidsadviseur Anthony Fauci vreest voor een nieuwe stijging in besmettingen. Die zouden volgens hem in de VS verder kunnen oplopen naar 100.000 nieuwe gevallen per dag. Dinsdag werd een nieuw dagrecord in besmettingen genoteerd van 48.000 gevallen.
Een arts in Miami gaf aan dat er in Florida een sterke correlatie is tussen versoepeling van de coronamaatregelen en de stijging van het aantal gerapporteerde nieuwe besmettingen.
Europese beperkingen treffen vooral de Europese maatschappijen
Binnen de Europese Unie is er nu versoepeling van het inreisverbod naar Europa voor inwoners van veertien landen. Maar onder meer de Verenigde Staten hoort daar nog niet bij.
Naast de VS zijn reizigers vanuit Turkije, India, Rusland en Brazilië nog niet welkom in de EU, vanwege het relatief hoge aantal coronabesmettingen.
Vliegreizen tussen de VS en de EU zijn goed voor 29 miljard dollar aan opbrengsten per jaar. De Europese beslissing zal stand houden tot het moment dat het virus in de betreffende landen onder controle is.
Vooral Europese maatschappijen worden door de Europese beperkingen geraakt. Zij hebben anders dan hun Amerikaanse branchegenoten niet of nauwelijks een lokaal netwerk waarop kan worden teruggevallen, aldus IATA.
De IATA is voorzichtig over het herstel in de komende maanden. Dit omdat het virus in veel landen nog niet onder controle is.