De forse daling van benzine- en dieselprijzen knaagt aan het marktaandeel van Toyota’s paradepaardje: de Prius. Want waarom zou je kiezen voor een zuinige hybride auto als de besparing minimaal is? Toyota probeert het tij te keren: de nieuwe Prius moet vooral ook stoer zijn.

De Toyota Prius , die een elektrische motor combineert met een traditionele verbrandingsmotor, was één van die auto’s die behoorlijk opviel op de weg. Zeker toen het model nog jong was, was dat een voordeel. De zogenaamde ‘early adapters’ konden aan de rest van de wereld laten zien hoe ‘groen’ ze waren.

Later werd het model uitermate populair vanwege de al maar stijgende brandstofprijzen. Mensen schaften de Prius aan, zelfs al vonden ze hem uit esthetisch oogpunt nou niet echt een topper. Denk maar aan al die lease-Priussen die in Nederland een jaar of vijf geleden rondreden. Toyota verkocht tot nu toe wereldwijd 24 miljoen Priussen.

Markt stort in door lage brandstofprijs

Nu de benzineprijzen dalen, raakt de Toyota Prius zijn voornaamste verkoopargument kwijt: het lage brandstofverbruik.

In de Verenigde Staten daalde het marktaandeel van de Prius  in de ‘compacte klasse’ van 10,3 procent drie jaar geleden, maar iets meer dan 6 procent nu, zo schrijft The Wall Street Journal woensdag.

In Nederland stortte de verkoop van de Prius begin 2012 (zie grafiek) zelfs volledig in. De auto kreeg op de leasemarkt concurrentie van Volvo's, Opels, Volkswagens, Mitsubishi's en zelfs Porsches met een stekker. Auto's met een conventioneler uiterlijk, maar vaak minstens even zuinig, of in elk geval met een zelfde percentage bijtelling voor leaserijders.

Restyling van de Prius

Het is voldoende reden voor Toyota om de nieuwe Prius niet alleen als zuinig, maar ook als een stoere auto in de markt te zetten.

Of de make-over geslaagd is, is een kwestie van smaak. De auto is in elk geval iets minder afwijkend ten opzichte van andere Toyota's. Dat laatste is natuurlijk ook gewoon handig uit kostenoverwegingen omdat je dan onderdelen kunt delen. Gewoontjes is hij echter nog steeds niet.

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Lees ook

Occasion kopen? Kijk eens naar een hybride

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl