De streamingdienst van Videoland gaat ook eigen televisieseries opnemen in het aanbod. Daarmee wordt Videoland Unlimited de eerste Nederlandse aanbieder van unieke online televisieseries.
Dit hebben RTL Nederland en Videoland gezegd in De Volkskrant.
Met de nieuwe dienst heeft Netflix er een Nederlandse concurrent bij. Het nieuws van Videoland komt op dezelfde dag als de bekendmaking van Netflix om de abonnementsprijs te gaan verhogen voor nieuwe gebruikers van 7,99 naar 8,99 euro per maand. Dit heeft het bedrijf in een e-mail aan klanten laten weten.
In april kondigde Netflix bij de presentatie van de kwartaalcijfers al aan de prijzen mogelijk te gaan verhogen. Wanneer Netflix dat zou gaan doen was toen nog niet bekend. De prijsverhoging geldt voor nieuwe leden. Consumenten die nu al gebruik maken van Netflix kunnen nog twee jaar lid zijn voor het oude tarief.
Volgens Netflix is de prijsverhoging nodig om steeds nieuwe films en series te kunnen blijven toevoegen. Meer nieuwe films en series betekenen ook meer licentiekosten voor de online videodienst. Een andere mogelijke oorzaak van de prijsverhoging is het produceren van eigen series door Netflix, wat het bedrijf veel geld kost.
Concurrentie?
Of dit de concurrentiepositie van Netflix zal verslechteren is nog maar de vraag. Videoland Unlimited zal 10 euro per maand gaan kosten, dus een abonnement op Netflix is nog altijd goedkoper. Videoland Unlimited wil zich onderscheiden van Netflix met twee aanvullende diensten. Ten eerst biedt de Nederlandse streamingdienst, in tegenstelling tot Netflix, ook porno. Daarnaast zijn ook nieuwe films beschikbaar via Videoland Unlimited. Hiervoor moet wel extra betaald worden.
Wanneer Videoland Unlimited precies van start gaat is nog niet bekend. De bedoeling is dat de dienst aan het eind van 2014 op alle schermen beschikbaar is, van smartphone tot Chromecast.
In de Verenigde Staten heeft Netflix meer concurrentie dan in Nederland. Daar bieden onder andere Amazon en Yahoo al eigen series aan. Netflix wil niet zeggen hoeveel abonnees het bedrijf in Nederland heeft weten te werven sinds de lancering in september 2013, maar succesvol is de streamingdienst zeker.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl