Het aantal verkochte elektrische auto’s zal de komende jaren flink toenemen, voorspelt ING. De reden: gunstige fiscale regels en nieuwe, goedkopere modellen van onder meer Tesla en Nissan.

Elektrisch rijden gaat een vlucht nemen in Nederland, als we het Economisch Bureau van ING mogen geloven. Volgens een rapport van de bank (pdf) zal het aantal verkochte auto’s dat volledig elektrisch is (dus geen plug-in hybride) in 2020 zijn gestegen tot zo’n 30.000 stuks per jaar. Dat komt neer op 7 procent van de totale autoverkopen (bij geschatte verkoop van 435.000 auto’s per jaar).

(klik voor vergroting)

ing2

ING noemt twee redenen voor de verwachte populariteit van emissievrije auto’s. Ten eerste de nieuwe fiscale regels die staatssecretaris Wiebes van Financiën vanaf 2017 in wil voeren.

De bijtelling – het geld dat zakelijke rijders moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken — gaat voor hybride leaseauto’s flink omhoog. Alleen elektrische auto’s houden een bijtelling van 4 procent, alle andere auto’s vallen vanaf 2017 in een tarief van 22 procent.

Voor leaserijders wordt het dus een stuk aantrekkelijker om voor een volledig elektrische auto te kiezen. Zeker ook omdat deze auto's tot en met 2020 zijn vrijgesteld van de aanschafbelasting BPM en de motorrijtuigenbelasting (MRB).

Onderstaande tabel laat zien wat het effect van nieuwe bijtellingsregels is voor populaire automerken en modellen. De maandelijkse bijtelling blijft alleen laag voor emissievrije auto's, zoals de Nissan Leaf en de Renault Zoe.

ing1

ING signaleert daarnaast dat zakelijke rijders de afgelopen jaren steeds vaker op zoek naar naar personenauto's met minder bijtelling. En de eenvoudigste manier om geld te besparen in om voor een kleinere, goedkopere auto te kiezen die minder CO2 uitstoot.

Bij elektrische auto's is de keuze echter beperkt. Vaak gaat het om duurdere modellen die niet in iedereens budget passen. Zo hangt aan de Mitsubishi Outlander PHEV een prijskaartje van bijna 40.000 euro, terwijl de Tesla Model S online verkrijgbaar is vanaf 83.300 euro.

Meer keus voor elektrische rijders

Maar vanaf 2017 komen er nieuwe modellen op de markt, die een impuls aan de verkopen kunnen geven, denkt ING. Zo is Nissan druk bezig met de volgende generatie van de Leaf, die naar verwachting een actieradius van zo'n 400 km heeft. Renault werkt aan een opvolger van de Zoe, waarmee je 300 tot 400 km moet kunnen halen op een volle accu. Ook Audi, Porsche en Mercedes werken naar verluidt aan volledig elektrische auto's en binden daarmee de strijd aan met Tesla in het duurdere prijssegment.

Tesla zelf werkt aan een goedkoper model, de Model 3, die iets meer dan 31.000 euro moet kosten. Daarmee wil het bedrijf van Elon Musk de doorbraak naar het grote publiek forceren. De Tesla Model 3 moet vanaf 2017 verkrijgbaar zijn.

Dat komt overigens goed uit voor Nederlandse leaserijders, want vanaf 2019 gaat de bijtelling flink omhoog voor de Tesla Model S, zoals te zien is in de bovenstaande tabel. Dat komt omdat het gunstige bijtellingstarief van 4 procent vanaf dan alleen geldt voor elektrische auto's met een cataloguswaarde tot 50.000 euro. De Tesla Model S zit daarboven en valt daarom alsnog onder het tarief van 22 procent.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl