De elektrische tandenborstel is een groeimotor geworden voor Philips. De winstmarge bedraagt bijna twintig procent en daarmee krikken de tandenborstels de winst van de hele divisie persoonlijke verzorging flink op, blijkt maandag uit de kwartaalcijfers.
Philips-topman Frans van Houten zegt tegen het Financieele Dagblad dat hij verwacht dat de groei zich alleen maar verder voort zal zetten:
“In de westerse wereld poetst nu zo’n 35% van de mensen elektrisch. Dat betekent dat er nog volop groei mogelijk is. Het percentage zal niet naar de honderd procent gaan, maar zestig procent moet haalbaar zijn.”
En buiten de westerse wereld is er volgens de topman nog veel meer groeipotentiëel, zoals bijvoorbeeld in China:
“China zit nog onder de tien procent elektrisch poetsen. Maar daar spannen we ons al jaren in om tandartsen te overtuigen van de noodzaak van elektrisch poetsen. Dat is een diepte-investering geweest, maar daar beginnen we nu de vruchten van te plukken. We hebben de wind mee.”
De divisie persoonlijke gezondheidszorg van Philips boekte mede dankzij de elektrische tandenborstel een omzetgroei van zes procent.
Nieuw scheerapparaat
Behalve met de elektrische tandenborstel gaat het oog goed met de OneBlade, een nieuw scheerapparaat van Philips. Dat is een apparaat dat het midden houdt tussen elektrisch en handmatig scheren en volgens het FD vooral bedoeld voor jonge mannen die zich niet iedere dag scheren en die het scheerapparaat ook willen gebruiken voor het bijwerken van hun stoppelbaard.
Ook voor de OneBlade ziet Van Houten een nog succesvollere toekomst:
"We hangen in rekken naast Gillette. We pakken dus een stuk van de markt van handmatig scheren. Onze markt wordt groter."
Het aandeel Philips won vandaag vier procent op de beurs.