Door de nieuwe treinverbinding van Amsterdam naar Londen moet Amsterdam CS weer op de schop. Omdat de Britten eisen dat de paspoorten van alle passagiers gecontroleerd worden moet er een speciale terminal worden ingericht, schrijft Het Parool.
Eurostar wil vanaf het einde van dit jaar minimaal twee keer per dag van Amsterdam via Schiphol, Rotterdam en Brussel naar Londen op en neer rijden. De rit zal vier uur en negen minuten gaan duren. Dinsdag presenteert het bedrijf de nieuwe E320-trein die de ritten moet gaan uitvoeren.
Vanwege de paspoort- en bagagecontroles zoals die op vliegvelden gebruikelijk zijn wordt er op perron 15 van Amsterdam CS een speciale terminal gebouwd. Passagiers moeten daar in een afgescheiden ruimte op de trein wachten en het perron wordt vanaf een half uur voor vertrek van de Eurostar afgesloten voor ander treinverkeer.
Deze oplossing is tijdelijk, want in de komende tien jaar wordt de indeling van het station volledig op de schop genomen om meer capaciteit te creëren.
In Rotterdam zal de nieuwe Eurostar stoppen op perron 4. Ook daar wordt het perron een half uur voor aankomst van de trein helemaal gescreend en afgezet. Tot 12,5 minuut voor vertrek kunnen reizigers door de security waar tickets, bagage en identiteitsbewijzen worden gecontroleerd.
Schiphol nog ingewikkelder
Op Schiphol is de situatie zo mogelijk nog ingewikkelder, want er is eigenlijk helemaal geen ruimte op het krappe ondergrondse station voor controles. Het idee is nu dat passagiers die op Schiphol instappen er in Brussel weer uit moeten om daar alsnog gecontroleerd te worden.
Ze zitten dan ook gescheiden van de mensen die op Amsterdam CS en Rotterdam CS instappen. Die komen nadat ze zijn gecontroleerd in de achterste acht wagons terecht, weet OV Magazine.
NS Internationaal laat overigens aan Het Parool weten dat het nog niet zeker is dat Schiphol een stop wordt, maar Eurostar rekent daar wel op.