- BMW presenteert de nieuwe BMW 7 Serie, die er nu ook als volledig elektrische variant komt: de BMW i7.
- Zoals het een 7 Serie betaamt, is er nergens beknibbeld op luxe. Er kan zelfs een 31-inch bioscoopscherm uit het dak klappen.
- De Duitse autofabrikant zal eind dit jaar de i7 in Nederland uitbrengen. Varianten met een diesel- of benzinemotor volgen later.
- Lees ook: De Audi urbansphere concept is een kolossale elektrische SUV: een cocon van luxe in krappe en drukke steden
BMW presenteert de optie voor het kabinet om tóch elektrisch te gaan rijden. Politici kunnen de huidige 7 Series vanaf november inruilen voor een volledig elektrische BMW i7. Aan luxe is in ieder geval geen gebrek.
BMW heeft er met dit nieuwe model namelijk alles aan gedaan om zowel de mensen voor- als achterin het naar de zin te maken. Allen krijgen nog luxere zetels en nog meer technische snufjes. Zo krijgen de mensen achterin naast een 31-inch bioscoopscherm ook optionele massagestoelen.
Benieuwd hoe de nieuwe krachtpatsers van BMW er vanbinnen uitzien? Bekijk dan de slideshow hieronder.
Bekijk de nieuwe BMW (i)7 Serie
Bekijk de nieuwe BMW (i)7 Serie
-
Eigenlijk heeft BMW voor de nieuwe 7 Serie vrij weinig grote veranderingen doorgevoerd. Het is in alle opzichten nog steeds een gigantische zakenauto van een premium Duits merk.
Foto: BMW
-
Maar het is er deze keer een die aan de stekker kan, want hij komt ook als volledig elektrische variant. BMW introduceert namelijk ook de i7 als onderdeel van de line-up.
Foto: BMW
-
En ja, de gigantische grille is ook weer terug op het nieuwe model, hoewel BMW hier toch een goede poging doet om hem te verbergen door hem zwart te kleuren op een zwarte auto.
Foto: BMW
-
Op de zilverkleurige i7 zijn de nieren beter te zien. Wat we niet zien, is dat hij twee elektromotoren heeft. Een van 158 pk op de vooras en een van 313 pk op de achteras. Daartussen ligt een accupakket van 101,7 kWh.
Foto: BMW
-
De i7 kan volgens BMW 625 kilometer op een volle accu afleggen en kan binnen tien minuten 170 kilometer bijladen dankzij de 195 kW laadsnelheid. Een sprintje van 0 naar 100 kilometer per uur rondt de kolos af in minder dan 4 seconden. Niet slecht.
Foto: BMW
-
Naast de elektrische i7 houdt BMW ook nog vast aan de oude vertrouwde verbrandingsmotor. Alle varianten zijn mild-hybride of plug-in hybride en hebben een zes-in-lijn diesel- of benzinemotor. Daarmee hebben ze beschikking over 300 tot 571 pk voor de M760e.
Foto: BMW
-
Naast de grote nieren vallen ook de nieuwe tweedelige koplampen van de 7 Serie op. Ze hebben de grotere verlichting in de onderste lichtbalk. De bovenste is meer voor de sier en heeft dagrijverlichting achter Swarovski kristallen.
Foto: BMW
-
De i7 is vooral herkenbaar aan wat kleine blauwe stukjes op onder andere de side skirts en bumpers (deze kunnen op aanvraag weggelaten worden). Daarnaast ontbreken natuurlijk de vier grote uitlaatpijpen en rolt hij op wielen die meer bij de i-lijn van BMW passen.
Foto: BMW
-
De 7 Serie wordt standaard geleverd met 19-inch lichtmetalen velgen en kan eigenlijk op vrijwel elke denkbare manier aangepast worden naar de wensen van de klant.
Foto: BMW
-
De grotere veranderingen zijn terug te vinden in het interieur van de zakenslee. Daar vinden we achter het stuur bijvoorbeeld een 12-inch digitaal scherm dat het instrumentarium weergeeft.
Daarnaast bevindt er zich een 14-inch touchscreen waarmee het infotainmentsysteem werkt en waarmee de instellingen van de auto kunnen worden aangepast.
Foto: BMW
-
En die balk in het midden, die heeft ook een speciale functie. Naast dat hij de ventilatiegaten verbergt, zegt BMW dat hij enige interactie met de auto weergeeft. Hoe dat precies werkt…
Foto: BMW
-
Dit interieur is door de extra luxe BMW Individual-tak aangepakt. Hierin zitten verwarmde panelen op de armsteunen, op de middenconsole en op de deursteun verwerkt. In een 7 Serie kan je immers niet rondrijden met koude onderarmen.
Foto: BMW
-
Naast het touchscreen, kan het mediasysteem ook aangestuurd worden met deze draaiknop waarop een Swarovski-kristal is verwerkt.
Foto: BMW
-
Nog meer kristallen vinden we terug aan de zijkant van de deuren, als onderdeel van de aansturing van de elektrische stoelen.
Foto: BMW
-
Deze zetels kun je natuurlijk in elke gewenste kleur en in een verscheidenheid aan prints en stiksels laten leveren.
Foto: BMW
-
Achterin wordt het pas echt een feest van luxe. Daar zijn de zetels nog groter dan in het vorige model en kan degene aan de rechterkant vrijwel volledig neerklappen.
Foto: BMW
-
Als optie zou je hier kunnen kiezen voor multifunctionele stoelen die actieve stoelventilatie met geoptimaliseerde koeling en een massagefunctie met negen programma’s hebben.
Foto: BMW
-
Naast de luxe zitpositie, schotelt BMW inzittenden optioneel een bioscoopervaring voor. Er kan namelijk een 31-inch scherm uit het dak naar beneden klappen waarop onder andere films kunnen worden afgespeeld. Streamen kan ook, want de auto heeft 5G.
Foto: BMW
-
De BMW M760e xDrive wordt standaard geleverd met een schuifdak met daarin LED-strips. Hierbij is een 31-inch scherm dus helaas geen optie…
Foto: BMW
-
Elke passagier op de achterstoelen heeft overigens ook zijn eigen kleine schermpje in de deur. Deze spelen geen film af, maar worden gebruikt voor het aansturen van de instellingen van bijvoorbeeld de massagestoel.
Foto: BMW
-
Met al die schermen en de lichtgevende balk die over het dashboard loopt, ziet het interieur van een nieuwe 7 Serie er zo in het donker uit.
Foto: BMW
-
De BMW i7 en 7 Serie gaan nog dit jaar in productie in de fabriek in het Duitse Dingolfing, waar ook de elektrische en hybride-aandrijflijnen gemaakt worden.
In november zal BMW de i7 in Nederland lanceren, waarna de andere modellen later volgen. Wat voor prijzen de auto’s meekrijgen, laat BMW dichter op de lancering weten.
Foto: BMW