Met enige regelmaat komen er nieuwe spaarbankjes op de Nederlandse markt,
zoals onlangs nog Bigbank
uit Estland. Maar een nieuwe bank waar je ook een betaalrekening kan
openen, dat is nieuws. De nieuweling heet Knab, een anagram van het woord
‘bank’ met de ‘k’ van klant voorop.

Een echt nieuwe toetreder is Knab overigens niet. Knab is 100 procent eigendom
van Aegon, werkt onder de bankvergunning van Aegon Bank en sommige
werknemers werkten eerst voor de verzekeraar.

Je zou dus ook kunnen stellen dat Aegon een retail-bankje is begonnen, maar
daarmee doe je de nieuwe bank niet helemaal recht. De bank opereert namelijk
los van het moederbedrijf en directeur René Frijters die ooit mede aan de
wieg stond van beleggersplatform Alex, is niet van plan de nieuwe bank te
gebruiken om klanten voornamelijk andere Aegonproducten te gaan verkopen.

De bedoeling is echt een bank op poten te zetten die anders is dan alle
andere. Volgens Frijters hanteert Knab het bankmodel van morgen. Geen
verborgen kosten, maar transparantie. “Over twee jaar zullen andere banken
ons model overnemen”.

Geen verborgen kosten

Wat in elk geval anders is, is het verdienmodel zoals Z24
donderdagochtend al schreef
. Klanten betalen voor hun betaalrekening 15
euro per maand, dat is 180 euro per jaar. Vergeleken met wat de andere
banken in rekening brengen voor een betaalrekening en bankpassen, een enorm
bedrag (zie hier
het overzicht van de kosten bij andere banken).

Ogenschijnlijk lijkt de nieuwe bank dus duur en onaantrekkelijk. Maar dat is,
en daar heeft Frijters zeker een punt, omdat andere banken geen geld
verdienen met betaaldiensten. Die halen hun winst, of compenseren hun
verliezen met de verkoop van lucratievere producten aan de rekeninghouders
zoals verzekeringen bij hypotheken en bijvoorbeeld de hoge debetrente op
roodstaan.

Bij Knab betaal je natuurlijk ook debetrente als je in de min staat, maar de
bank leunt dan niet achterover. Ze waarschuwt als je rood staat, en als je
dat wil, zuiveren ze je rekening zelfs automatisch met geld van je
spaarrekening aan zodat je geen cent rente betaald.

Anders is ook dat Knab geen mensen in dienst heeft die extra producten aan je
proberen te slijten, maar je in contact brengt met onafhankelijke financiële
adviseurs. Die adviseurs betaalt de klant zelf. De adviseur krijgt geen
afsluitprovisie als hij Knab producten verkoopt, zoals beleggingsproducten
die de bank binnenkort wil aanbieden. Hij kan dus ook producten van andere
financiële instellingen aanbevelen.

Een derde aardigheid is de alerts die de bank gaat geven. Als je als klant op
het zogenaamde financiële dashboard je gegevens invult over bijvoorbeeld je
pensioen, je huis, je gezinssituatie en rekeningen bij derden, dan kan krijg
je soms een seintje van de bank dat er misschien iets te besparen valt. Een
voorbeeld: stel dat de WOZ-waarde van je woning hoger uitvalt dan je
hypotheekschuld, dan krijg je een berichtje met het advies eens contact op
te nemen met je hypotheekverstrekker. Het zou nameljik zomaar kunnen dat je
ten onrechte een renteopslag betaalt.

Bankieren meer dan overmaken

Het klinkt helemaal niet slecht, zo’n eerlijke bank die de klant probeert te
helpen waar hij kan. En qua functionaliteit ziet het er ook goed uit. De
website en de app voor mobiel bankieren op zijn minst gelijkwaardig met die
van de grootbanken. Het financiële dashboard doet zeker niet onder voor de
financiële huishoudboekjes van de grootbanken en je krijgt ook nog eens
rente op het tegoed op je betaalrekening.

De bank heeft het beste van de andere banken overgenomen en is vaak nog een
stapje verder gegaan. Een van de voordelen als je een bank vanaf de grond af
opbouwt.

Beperkt aanbod

Maar bankieren is meer dan geld overmaken en pinnen. Als consumenten ergens
behoefte aan hebben, is het aan transparante hypotheken en
pensioenproducten. Want bij die producten gaat over echt veel geld en juist
daar hebben banken en verzekeraars met hun woekerpolissen de consument veel
te veel laten betalen.

En juist op dat gebied heeft Knab nog weinig te bieden. Je kunt naast betalen
ook sparen en zeer binnenkort beleggen, maar daar houdt het wel een beetje
op. Lenen gaat nog niet, behalve dan op de creditcard die voor het einde van
dit jaar is aangekondigd.

Er zijn wel plannen om hypotheken te verstrekken, maar niet op de hele korte
termijn. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een zakelijke rekening voor
zzp’ers, een groep die nu maar matig door de grootbanken wordt bediend en
die best een bank kunnen gebruiken die wat producten speciaal voor hen
ontwikkelt.

Voorzichtig kun je concluderen dat Knab een bank met de juiste instelling is,
maar dat het nog ontbreekt aan de vernieuwende producten waar echt behoefte
aan is.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl