- Benzine- en dieselauto’s worden vanaf 2025 aanzienlijk duurder, als nieuwe Europese milieunormen worden doorgevoerd.
- Dat stelt de Europese club van autofabrikanten ACEA, in een reactie op voorstellen van de Europese Commissie.
- Volgens ACEA zouden de kosten voor nieuwe benzinewagens met ongeveer 2.000 euro per auto stijgen.
- Lees ook: Chinees elektrisch automerk Xpeng betreedt de Nederlandse markt: zo wil het zakelijke rijders overtuigen
Auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen kunnen flink duurder worden door strengere Europese regels voor de uitstoot van verontreinigende stoffen door voertuigen.
De directe kostenstijgingen van de zogeheten Euro 7-plannen die door Brussel zijn voorgesteld, zullen waarschijnlijk vier tot tien keer hoger uitvallen dan de schattingen van de Europese Commissie (EC), zo waarschuwt de Europese brancheorganisatie van autoproducenten ACEA.
Voor auto’s en busjes komen gaat het volgens de brancheclub om kostenverhogingen respectievelijk 2.629 euro per dieselauto en 1.862 euro voor een benzine-auto.
De ACEA haalt daarbij een onderzoek aan van Frontier Economics. De schattingen van dit bureau liggen fors hoger dan die van de Europese Commissie. Laatstgenoemde rekent met hogere kosten van 446 euro en 182 euro voor respectievelijk dieselauto’s en benzinewagens.
Adviesbureau Frontier Economics berekende dat de extra kosten van de nieuwe milieunorm per vrachtwagen straks kunnen oplopen tot zo'n 11.707 euro, terwijl in Brussel uitgegaan zou worden van hooguit 2.765 euro.
Strengere milieunorm voor Europese auto's: Euro 7
De brancheorganisatie merkt daarnaast op dat deze schattingen alleen de directe productiekosten omvatten, voornamelijk voor apparatuur en investeringen. Partijen die de vrachtwagens uiteindelijk kopen zouden met nog hogere kosten te maken krijgen.
ACEA wijst er ook op dat de Europese Unie met de huidige Euro 6-regels al de meest uitgebreide en strengste normen heeft voor de uitstoot van verontreinigende stoffen ter wereld. "De Europese auto-industrie zet zich in om de uitstoot verder te verminderen voor het klimaat, het milieu en de gezondheid. Het Euro 7-voorstel is echter simpelweg niet de juiste manier om dit te doen, omdat het een extreem lage milieu-impact zal hebben tegen extreem hoge kosten", zegt ACEA-directeur Sigrid de Vries.
Als het voorstel van de Europese Commissie wordt goedgekeurd zal de Euro 7-norm vanaf 1 juli 2025 ingaan voor nieuwe voertuigen. De regelgeving moet Europa helpen om de CO2-uitstoot met 35 procent te verminderen tegen 2035.