Nieuwe auto’s verbruiken gemiddeld een kwart meer brandstof en stoten dus ook flink meer CO2 uit dan fabrikanten beweren.

Dat stelde de milieuorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT) dinsdag op basis van een eigen studie.

De kloof tussen de beloftes die autofabrikanten doen in hun brochures en de harde realiteit, is daarmee het afgelopen decennium fors groter geworden. Volgens ICCT was het verschil 10 jaar geleden nog 10 procent.

Vooral Duitse luxemerken als BMW, Audi en Mercedes blijken veel minder zuinig dan de makers willen doen geloven. Zij verbruiken respectievelijk 30, 28 en 26 procent meer brandstof dan in de catalogus wordt vermeld. Bij het Japanse Toyota is de afwijking 15 procent en voor de Franse fabrikanten Renault en PSA Peugeot Citroën ongeveer 16 procent.

ICCT zegt voor het rapport bijna een half miljoen auto’s van particulieren en bedrijven te hebben onderzocht. Volgens de organisatie passen fabrikanten slimme trucs toe om testresultaten in hun voordeel te beïnvloeden. Zo testen zij met speciale banden en onder onrealistische omstandigheden waarbij de weerstand veel lager ligt dan op de openbare weg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl