De overheid heeft de fiscale regels rond autorijden fors op de schop genomen, en ook in het nieuwe begrotingsakkoord verandert er veel voor de automobilist. Dat betekent dat je goed moet opletten als je een showroom binnenstapt.

Wie de komende tijd een auto gaat kopen, of een leaseauto mag uitzoeken, moet
even goed opletten. Bijna alle bestaande fiscale regels gaan namelijk
veranderen.

Vooral de regelingen die bedoeld zijn om de verkoop van schone auto’s te
stimuleren gaan op de schop. In de praktijk betekent dit dat veel
belastingvoordeeltjes gaan vervallen.

Dat is niet iets waar autoverkopers graag te koop mee lopen. Het loont om goed
alle nieuwe regels door te nemen, voordat je een showroom binnenstapt. Er
zijn namelijk nog wel modellen die nog wel in aanmerking komen voor
(tijdelijke) vrijstellingen en kortingen, maar dat aantal slinkt flink.

Belangrijk is dus of voor de auto die je op het oog hebt ook ná 1 juli
dezelfde fiscale voordelen gelden als daarvoor. Is dat niet zo, dan kun je
proberen of de auto vóór die datum te laten leveren en op kenteken te
zetten.

Pas wel op, want als de levertijd langer is, dan ben je de pineut. Het is een
idee om de dealer te vragen een onbindende voorwaarde voor de uiterlijke
leveringsdatum in je koopcontract op te laten nemen.

1) Wegenbelasting

Zuinige auto's waren sinds 2010 vrijgesteld van wegenbelasting als de uitstoot
lager was dan 110 gram CO2 per kilometer voor bezineauto's, of 95 gram voor
diesels.

Daardoor waren elektrische auto's, hybride's als de Toyota Prius en zelfs
kleine zuinige dieseltjes zoals de Volkwagen Polo Blue Motion, vrijgesteld
van wegenbelasting.

Voor alle andere auto's gold gewoon het oude systeem waarbij het gewicht
bepalend is voor de hoogte van de motorrijtuigenbelasting. Daarbij worden
diesels het zwaarst belast, zijn auto's op gas wat goedkoper en komen
benzine-auto's er het best vanaf.

Vanaf 1 januari 2014 vervalt de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting
voor zuinige auto's en wordt weer het gewicht van de auto weer leidend. Let
wel: óók bij auto's die voor die datum zijn gekocht. Als een dealer
adverteert met 'belastingvrij rijden' is de kans groot dat hij in feite
bedoelt: tot 1 januari 2014 belastingvrij rijden.

De enige uitzondering zijn auto's met een CO2-uitstoot van minder dan 50 gram
CO2 per kilometer. Die blijven vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB)
tot 31 december 2015. In de praktijk zijn dat alleen elektrische auto's.

Slecht nieuws is er ook voor automobilisten die denken te kunnen besparen op
de MRB door een oldtimer te gaan rijden. Gold de oldtimerregeling vroeger
voor auto's ouder dan 25 jaar, straks krijgen alleen auto's ouder dan dertig
jaar nog belastingvrijstelling. Dit gebeurt overigens niet in één keer:
auto's die in de jaren 1987 - 1990 op naam zijn gesteld vallen in een
overgangsregime.

Ook nieuw is dat antieke dieseltjes en auto's op LPG die onder de nieuwe
regeling vallen, weliswaar zijn vrijgesteld van het basistarief, maar wel
brandstoftoeslag gaan betalen.

2) Bijtelling leaseauto

Voor leaserijders veranderen de regels rond de bijtelling: dat is het
percentage van de catalogusprijs van de auto die een leaserijder bij zijn
brutoloon moet optellen.

Wat verandert er? VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie willen
bijvoorbeeld dat iedereen met een auto van de zaak bijtelling gaat betalen.
Dus geen uitzondering meer voor diegene die minder dan 500 kilometer per
jaar privé rijdt.

Belangrijker, want straks op iedere leaserijder van toepassing, zijn de
veranderingen in de regels rond de bijtelling.

De overheid ziet een leaseauto namelijk als loon in natura, en wil daar
belasting over kunnen heffen. De Belastingdienst hanteert drie percentages
afhankelijk van de CO2-uitstoot en de brandstof van de auto, te weten 14, 20
en 25 procent.

Vanaf 1 juli worden de regels rond CO2-uitstoot een stuk strenger. En niet een
keertje, nee, elk jaar worden de eisen een tikkeltje strenger. (zie de
grafieken hieronder)

Bijtellingstarieven voor benzine auto's (Bron, Belastingdienst)

2011 1 januari 2012 1 juli 2012
Geen bijtelling 0 gram CO2/km < 51gram CO2/km < 51gram CO2/km
14 procent bijtelling <111 gram CO2/km 51-110 gram CO2/km 51-102 gram CO2/km
20 procent bijtelling 111-140 CO2/km 111-140 CO2/km 103-132 gram CO2/km
25 procent bijtelling >140 gram CO2/km >140 gram CO2/km >132 gram CO2/km

Bijtellingstarieven dieselauto's (Bron, Belastingdienst)

2011 1 januari 2012 1 juli 2012
14 procent bijtelling <96 gram CO2/km <96 gram CO2/km <92gram CO2/km
20 procent bijtelling 96-116 gram CO2/km 96-116 gram CO2/km 92-114 gram CO2/km
25 procent bijtelling >116 gram CO2/km >116 gram CO2/km >114 gram CO2/km

Overigens is het niet zo dat je elk jaar het bijtellingspercentage ziet
veranderen. Op het moment dat je een auto koopt, of preciezer op naam laat
stellen, wordt gekeken welk tarief geldt. Vervolgens blijft dat 60 maanden
(vijf jaar) geldig. Daarna wordt het bijtellingstarief aangepast aan het dan
geldende tarief.

Aangezien vrijwel alle leaserijders korter dan vijf jaar in een auto rijden,
is het eigenlijk alleen van belang om te kijken wat de bijtelling is op het
moment dat je de auto koopt. Vóór 1 juli dit jaar geldt overigens nog de
oude regel dat het percentage pas verandert als de auto verwisselt van
eigenaar na 2017.

3) BPM

Hoewel menig dealer adverteert met slogans als "Rij BPM vrij", heb
je daar als consument die de showroom inloopt op het eerste gezicht weinig
mee te maken. De prijzen die worden vermeld zijn namelijk bijna altijd
inclusief BPM.

Toch is het de moeite waard om de veranderingen in de BPM even aan te stippen.
De BPM-tarieven, een belasting op nieuwe auto's, zijn ook afhankelijk van
onder meer de CO2-uitstoot en de soort brandstof. Hoe het systeem precies
werkt, is voor de autokoper van secundair belang, maar de gevolgen zijn
groot.

Vanaf 1 januari 2012 worden de CO2-grenzen die gebruikt worden bij het bepalen
van de BPM strenger. Dat houdt in dat alleen voor echt zuinige auto's straks
geen BPM hoeft te worden betaald. Voor grote slurpers neemt de BPM juist
toe.

Concreet betekent dit dat veel auto's straks wat duurder in de aanschaf zullen
zijn. Denk je pas in 2013 een nieuwe auto te kopen, bedenk dan goed dat de
prijzen dan anders zullen zijn dan nu. Een auto die eerst binnen je
'criteria' viel, kan dan plotseling te duur zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl