Wie een nieuwe auto wil kopen, kan mogelijk schrikken van het prijskaartje. Door een nieuwe testmethode voor de uitstoot van CO2, het verbruik én aangepaste tariefschijven van de aanschafbelasting BPM vallen sommige modellen fors duurder uit.
Dat schrijft de Telegraaf. De krant maakte een analyse van 25 modellen. Daaruit blijkt dat de meerderheid slechter uit de test komt.
Het meest extreme geval van de analyse is de BMW X5 met een drie liter dieselmotor. Kostte deze auto je een maand geleden – in 2017 – nog 87.000 euro, vandaag de dag moet je ruim 102.000 euro afrekenen bij de dealer.
Ook zuinige auto’s duurder
Het zijn niet alleen de dikke wagens die flink meer belast worden. Ook de populaire nieuwe Peugeot 308 SW met 1,2 benzinemotor (gemeten uitstoot van 99 naar 115 g/km) wordt flink duurder: 2.100 euro extra. Dat is een stijging van bijna tien procent.
En denk je bij te dragen aan het milieu door een Toyota Prius te kopen, ook dit model stijgt in prijs door een hogere gemeten CO2-uitstoot van 8 g/km.
Dieselgate
Na de affaire met de sjoemeldiesels van Volkswagen besloot de Europese Unie afscheid te nemen van de omstreden NEDC-proef. Deze is vervangen door de meer realistische Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP).
Aangezien de aanschafbelasting BPM wordt berekend op basis van de hoeveelheid uitstoot, zijn de meeste Nederlanders die een nieuwe auto willen kopen meer kwijt.
Op dit moment moet je ongeveer tien procent van de aanschafprijs rekenen voor de BPM van zuinige auto's. Bij auto's die meer verbruiken kan de belasting oplopen tot ruim een kwart van de catalogusprijs.