Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. De nieuwe
tarieven zouden 1 februari in moeten gaan. De komst van het tariefstelsel is
al drie keer eerder uitgesteld.

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer wil een systeem invoeren
waarbij de klant een instaptarief van maximaal 7,50 euro betaalt. De eerste
twee kilometer zijn inbegrepen. Daarna volgt een vast bedrag (ten hoogste
2,20 euro) per kilometer. In een file of voor een verkeerslicht tikt de
meter niet door.

Om dit systeem in te voeren moeten de taximeters worden omgebouwd, maar dit
stuit op technische problemen. In de eerste tweehonderd meter gaan de meters
nu soms al lopen, terwijl dat pas mag na twee kilometer. Huizinga heeft met
de taxibranche afgesproken dat er zo snel mogelijk een oplossing moet komen
voor de problemen.

De fabrikanten van taximeters betwijfelen of de invoerdatum van 1
februari kan worden gehaald. Olof Dieckhaus van fabrikant Quipment wees erop
dat het nog onduidelijk is hoe de problemen met de meters kunnen worden
opgelost. Als de oplossing gevonden is, duurt het nog twee tot drie maanden
voordat alle meters van de duizenden taxi’s in Nederland zijn omgebouwd.
Quipment en branchegenoot Taxitronic hebben een marktaandeel van negentig
procent in Nederland.

De regeringsfracties CDA en ChristenUnie uitten stevige kritiek op de
taxifabrikanten. Ze laakten vooral de gebrekkige communicatie. Volgens hen
is de fabrikanten meer te verwijten dan de staatssecretaris, omdat ze het
ministerie te laat van de problemen met de meters op de hoogte hebben
gesteld. De taxifabrikanten zeggen dat ze eind september, begin oktober het
ministerie al telefonisch op de hoogte hebben gesteld van de problemen.

"Er is naar hun zeggen gebeld met het ministerie. Ze hebben niet
eens een brief gestuurd waarmee ze later iets bewijsbaars hadden gehad,''
aldus CDA'er Jan Mastwijk. Ernst Cramer (ChristenUnie) vindt dat de
fabrikanten een "actieve meldplicht'' hebben.

Vanwege het dreigende uitstel wil Mastwijk dat Huizinga met betrokken partijen
om de tafel gaan zitten. De PvdA ziet het echter somber in en voelt niet
voor nieuw uitstel.

Directeur Bas Vos van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA) vindt dat het
ministerie van Verkeer de rekening moet betalen voor de blunders. De
TCA-directeur ontdekte een week voor de vorige geplande invoeringsdatum (1
november) dat de meters niet goed werkten. De TCA moest op het laatste
moment alle meters weer ombouwen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl