Kantonrechters merken dat er wel degelijk werkgevers zijn die voor de ingang van het nieuwe ontslagrecht per 1 juli, nog even snel van lastige dossiers af willen.

Dat meldt Het Financieele Dagblad donderdag, op basis van navraag bij enkele kantonrechters.

De kantonrechters die het FD heeft gesproken, stellen dat ze in de dagen voorafgaand aan 1 juli zijn overspoeld met ontslagaanvragen.

Kantonrechter Monica Ulrici geeft aan dat er op dinsdag 30 juni 70 ontbindingsverzoeken binnen kwamen. Normaal krijgt het Amsterdamse kantongerecht een dergelijke hoeveelheid in één maand te verwerken.

De Rotterdamse kantonrechter Wem Wetzels kreeg vlak vóór 1 juli ook opmerkelijk veel ontslagaanvragen.

Eerder signaleerde het UWV een verdubbeling van de ontslagaanvragen, zo werd dinsdag bekend.

Onder het nieuwe ontslagrecht gelden er strengere regels voor dossiervorming als werkgevers voor ontslag via de kantonrechter kiezen. Daardoor wordt snel ontslag via deze route lastiger. "Bij menig ontbindingsverzoek van de laatste dagen wordt als reden 'disfunctioneren' door de werkgever gegeven. Die denkt kennelijk geen goed dossier te hebben voor na 1 juli", aldus kantonrechter Wetzels tegenover het FD.

Transportwerkgevers willen aanpassing flexwet

Werkgevers blijven overigens ageren tegen de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) van minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken, vooral wat betreft de verplichtingen ten aanzien van flexwerkers. Zo roept lobbyclub Transport en Logistiek Nederland (TLN) het kabinet op de wet aan te passen voor ondernemers die vooral afhankelijk zijn van seizoenswerk.

De nieuwe wet, bedoeld om de kloof tussen de vaste baan en flexibele krachten kleiner te maken. Maar de brancheorganisatie voorziet grote problemen.

In een brief aan minister Asscher stelde TLN donderdag dat de WWZ in de transport "contraproductief'' werkt. Doel van de WWZ is immers om werkgevers te bewegen om meer werknemers in vaste dienst te nemen. Volgens TLN maakt de nieuwe wet het voor werkgevers echter juist lastiger om tijdelijke seizoenswerkers in dienst te nemen.

De transportsector heeft al sinds jaar en dag te maken met pieken en dalen als gevolg van seizoensinvloeden. Daar waar het werk sterke seizoensmatige dalen kent, is het volgens de branche niet mogelijk werknemers het hele jaar aan het werk te houden. Zo ligt in de winterperiode het bouwtransport stil als gevolg van strenge vorst. En in het voorjaar en de zomer kennen agrarische producten een piek, waarna het transport van deze producten grotendeels weer wegvalt.

Let op: arbeidsovereenkomsten moeten rekeningen houden met de nieuwe regelgeving. Zo mogen tijdelijke contracten voor korter dan 6 maanden geen proeftijd meer bevatten.
Voorbeelden van aangepaste arbeidsovereenkomsten vind je hieronder (Ondernemer & Fiscus)
Arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd
Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
Nulurencontract voor onbepaalde tijd

 

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl