Autoconcern Volkswagen beleeft, een jaar na het dieselschandaal, opnieuw een crisismoment.

Maandagnacht slaagde Volkswagen er niet in het conflict met toeleveranciers bij te leggen, maar dinsdagochtend was er een omslag.

Het conflict dat Volkswagen uitvecht raakt de productie in zes Duitse fabrieken van de automaker. De productie van de modellen Golf en Passat is stil gevallen, terwijl ook het werk aan onder meer chassis- en motoronderdelen wordt getroffen.

Maar er lijkt zicht op een oplossing. De fabrikant heeft een deal gesloten met een leverancier waardoor de productie weer op gang kan komen, zo bevestigt Volkswagen dinsdag na berichtgeving in Duitse media.

Conflict toeleveranciers Volkswagen

De problemen bij VW zijn ontstaan door een betalingsconflict met Prevent Group, dat eigenaar is van twee bedrijven die materiaal voor stoelen en onderdelen van versnellingsbakken leveren. Die staakten vorige week hun leveringen aan VW. Het conflict raakte vorige week al de productie in vier Duitse fabrieken van VW. Analisten schatten dat de ruzie het concern 50 tot 100 miljoen euro per week kan kosten.

Extra complicatie is dat de Duitse beurswaakhond Bafin onderzoekt of Volkswagen beleggers tijdig heeft geïnformeerd over het conflict met de toeleveranciers. Een woordvoerder van Bafin stelt dat gekeken wordt of gehandeld is in het aandeel Volkswagen met voorkennis. De woordvoerder van Volkswagen zelf liet weten niet op de hoogte te zijn van een onderzoek van de beurswaakhond, aldus Der Spiegel.

Dieselschandaal

De staking bij toeleveranciers is niet het enige probleem voor de Duitse autofabrikant. Consumentenclubs in Duitsland claimen dat een software-update van dieselauto's, waarbij de uitstoot van stikstof omlaag zou moeten gaan, in ieder geval bij één model van een Audi Q5 niet het gewenste effect zou hebben gehad, zo meldt het Financieele Dagblad. Dat zou blijken uit een test door de Italiaanse consumentenorganisatie Altroconsumo.

De kwestie over de betrouwbaarheid van milieutests haakt aan bij plannen van verkeersminister Alexander Dobrindt om de Duitse verkeersautoriteit KBA de middelen te geven om onafhankelijke autotests uit te voeren.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl