Een Britse festivalorganisatie stuurde festivalgangers sms’jes die afkomstig leken van hun moeder.

Het Parklife-festival in Manchester leek het wel een goede grap. Festivalgangers kregen dit sms’je op hun telefoon: “Een paar Parklife-afterparty’s zijn al uitverkocht. Als je gaat, zorg dan dat je op tijd bent voor ontbijt!” Afzender: “Mum”.

Bezoekers schrikken zich wild

Maar de organisatie heeft er nu spijt van. Het Britse college bescherming persoonsgegevens (ICO) legde Parklife een boete op van 70.000 pond, meldt de BBC. Reden: tientallen klachten van bezoekers die zich wild waren geschrokken.

Een van die festivalgangers is de 19-jarige Ros Prior, wier moeder drie jaar geleden overleed aan multiple sclerose. “Ik zag ‘nieuw bericht van mama’ op mijn telefoon en mijn hart miste een slag”, vertelt ze. “Ook al was het maar twee minuten blinde paniek, het is toch verschrikkelijk. Omdat je denkt: o God, leeft ze nog?”

Tientallen klachten

Meer dan zeventig festivalgangers dienden een klacht in. Het festival deed in tweets aanvankelijk luchtig over de klachten, maar bood later toch zijn excuses aan. Deze manier om het publiek bij het festival te betrekken was bij nader inzien ongepast, gaf een woordvoerder toe.

ICO legde de festivalorganisatie een boete op omdat het de identiteit van de afzender van het sms'jes verborg, en dat mag niet. Volgens ICO hadden ondervonden sommige bezoekers "aanzienlijke geestelijke nood", door de actie. "Dit is een ondoordachte vorm van marketing die tegen alle regels ingaat", zei een ICO-functionaris.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl