Een van de grootste pizzaketens van Nederland komt in handen van het Noorse conglomeraat Orkla.

De Noren nemen een belang van 75 procent in de keten New York Pizza, die daarmee een waarde heeft van 145 miljoen euro.

New York Pizza telt in totaal 232 verkooppunten die door franchisenemers worden gerund. Daarvan zijn er 229 in Nederland.

Pizzaketen New York Pizza wordt grotendeels verkocht. Een van de grootste pizzaketens van Nederland komt in handen van het Noorse conglomeraat Orkla, dat al tientallen merken in handen heeft op het gebied van levensmiddelen, snacks en persoonlijke verzorging. De Noren nemen een belang van 75 procent in de keten, die daarmee een waarde heeft van 145 miljoen euro. De huidige eigenaren houden 25 procent in handen.

Volgens Philippe Vorst, topman en mede-oprichter van New York Pizza, kan de keten door de overname sneller groeien dan wanneer het bedrijf dit in zijn eentje zou proberen. De overname is nog afhankelijk van de gebruikelijke goedkeuringen. De transactie zal naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar worden afgerond.

New York Pizza telt in totaal 232 verkooppunten die door franchisenemers worden gerund. Daarvan zijn er 229 in Nederland gevestigd. Eind vorig jaar werd een eerste filiaal in het Belgische Leuven geopend. In België moeten er dit jaar nog zeker vijf verkooppunten bijkomen. Verder heeft New York Pizza twee vestigingen in het Duitse Keulen.

Onderdeel van de overeenkomst is ook de maker van pizzadeeg Euro Pizza Products, dat ook andere pizzabestanddelen en specerijen inkoopt en distribueert naar de verkooppunten. Het deeg wordt al naar 18 landen uitgevoerd. De Finse pizzaketen Kotipizza, dat al eigendom is van Orkla, is de grootste externe afnemer van het deeg.

New York Pizza heeft zijn hoofdkantoor in Amstelveen en telt momenteel 75 werknemers. De onderneming blijft een zelfstandig onderdeel binnen de divisie Consumer & Financial Investments van Orkla. Zij aan zij met Kotipizza, zo klinkt het.

New York Pizza verkocht vorig jaar 11,5 miljoen pizza's en was goed voor een omzet van 54,7 miljoen euro. Dat is inclusief de inkomsten uit de deegproductie. Sinds 2008 is de omzet van de keten jaar op jaar met 12 procent gegroeid, mede door het openen van nieuw verkooppunten maar ook door per filiaal meer pizza's te verkopen.

LEES OOK: Adverteerders zijn bezorgd over prijsstijgingen van reclames na de fusie van Talpa en RTL Nederland