Nederlanders zijn in het afgelopen jaar meer tijd gaan besteden aan videodiensten zoals Netflix. Het aandeel in kijkminuten van video on demand is voor het eerst ook groter dan het aandeel van lineaire tv.
Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Volgens het onderzoek spenderen alle Nederlanders bij elkaar in totaal 6 miljard minuten per dag aan digitale media zoals e-reading, gaming, lineaire tv, nieuws, muziek, social media en video on demand. Bijna zes uur per persoon, en dat is met baby’s meegerekend.
Video on demand (27 procent) en lineaire tv (24 procent) hebben hierin het grootste aandeel, waarbij video on demand dus voor het eerst populairder is.
Per gebruiker wordt per dag 139 minuten besteed aan video on demand (+7 minuten). Het aantal kijkminuten van lineaire tv daalde naar 118 minuten (-5 minuten). Binnen video on demand zijn Netflix en YouTube samen verantwoordelijk voor ruim de helft van de kijkminuten.
Ook social media zijn nog steeds verantwoordelijk voor een aanzienlijk aandeel in het totale digitale-mediagebruik: 19 procent.
50-plusser nog verknocht aan lineaire tv
In het leeftijdssegment tot 35 jaar besteden Nederlanders 159 minuten per dag aan video on demand, tegenover 120 minuten voor 50-plussers. Laatstgenoemde groep is met 150 minuten per dag nog juist verknocht aan lineaire tv; jongeren een stuk minder met 93 minuten per dag.
Volgens de onderzoekers is er reden om aan te nemen dat het aandeel van lineaire tv in de toekomst verder zal dalen. Een kwart van de consumenten met een tv-abonnement denkt over een jaar minder (18 procent) of zelfs helemaal niet meer (4 procent) naar lineaire tv te kijken.
Dit zet consumenten ook aan het denken over het behoud van het tv-abonnement. Bijna een op de vijf consumenten denkt dit over een jaar misschien (13 procent) of zeker niet (5 procent) meer te hebben.