Online videodienst Netflix groeit als een dolle en kreeg er in de eerste drie maanden van dit jaar wereldwijd ruim 7 miljoen abonnees bij, zo bleek eerder deze week. Het totaal ligt nu op 125 miljoen abonnees.
In Nederland heeft Netflix meer dan 2 miljoen abonnees; ongeveer een derde van de Nederlandse huishoudens gebruikt de dienst. Maar die groei gaat wel gepaard met forse marketingkosten en investeringen in eigen, unieke series.
Op Wall Street is niet iedereen enthousiast over het verdienmodel van Netflix. Volgens analist Michael Pachter van adviesbureau Wedbush is de kasstroom van Netflix structureel negatief en heeft de eigen catalogus die wordt opgebouwd geen blijvende waarde.
Zijn conclusie: om een gezonde bedrijfsvoering te krijgen moet de minimumprijs voor abonnees omhoog naar 15 dollar per maand, dus ruim 12 euro. Nu kost het basisabonnement in Nederland 8 euro per maand. Ofwel: de analist pleit voor een prijsverhoging van 50 procent.
Wat zijn de eigen Netflixseries waard?
Met het basisabonnement van 7,99 euro kun je op één scherm thuis inloggen op Netflix. Het standaardabonnement van 10,99 euro geeft de mogelijkheid om tegelijkertijd twee verschillende programma’s van Netflix te bekijken en het premium-abonnement van 13,99 euro biedt toegang tot vier schermen.
Hamvraag bij de discussie over een kostendekkende prijs voor Netflix is de waarde van investeringen in eigen series.
Analist Pachter stelt dat het niet genoeg is voor Netflix om gedurende een beperkte periode miljarden te investeren in eigen producties die vervolgens jarenlang inkomsten moeten genereren. Gebruikers zullen regelmatig blijven vragen om verse series die nieuwe investeringen vragen. En dat kan alleen als de abonnementsprijzen worden verhoogd.