Netflix maakt goede sier met de originele series die het bedrijf produceert, maar heeft het filmaanbod daaronder te lijden?

Het schaarse aanbod van films dat Netflix zijn kijkers biedt, kwam onlangs ter sprake op een conferentie in New York. Maar de chef content bij Netflix, Ted Sarandos, had een verrassende statistiek. “Ongeacht welke films we hebben, een derde van de totale tijd die onze gebruikers op Netflix actief zijn, besteden ze aan het kijken naar films”, antwoordde hij.

Sarandos haalde twee contrasterende voorbeelden aan: de Verenigde Staten en Canada. In Canada heeft Netflix deals met de vijf grootste filmstudio’s. In de Verenigde Staten is er geen enkele overeenkomst, op de recente deal met Disney na. In beide landen wordt een derde van de kijktijd besteed aan films.

Onderzoek van eerder dit jaar toonde aan dat Netflix’ aanbod van films die in de top 200 van imdb.com staan, de afgelopen jaren fors slonk. Hetzelfde geldt voor het totale aantal films op de streamingdienst. Die keuze van de bazen van Netflix is gelet op de recente uitspraken van Sarandos te verklaren. Waarom zou Netflix een hoop geld besteden aan dure kaskrakers als gebruikers toch niet vaker gaan kijken?

De toekomst van films

Sarandos zei verder dat Netflix een manier moet vinden om echt onderscheidend te zijn in deze branche.

Als je een film neemt die het goed doet in de bioscopen en die zeven tot tien maanden later op je streamingdienst beschikbaar stelt, haal je daar geen hele grote winst uit, zei hij. "Als je het een goede film vond en vindt, dan heb je hem al lang en breed gezien", zei hij. Netflix "is blij" dat het een paar van die blockbusters in het assortiment heeft, maar het publiek wordt er niet warm van (blijkt uit de een derde kijktijd-regel).

disney moana review 12

Een beeld uit Disneys 'Vaiana' Bron: Walt Disney Animation Studios

Maar er zijn nog manieren waarop Netflix zijn filmstrategie naar een hoger plan kan tillen.

Een voorbeeld dat Sarandos aanhaalde, was de deal met Disney, waardoor Netflix een genre in zijn aanbod heeft dat vaak meerdere keren door mensen wordt bekeken.

Zo'n deal is een manier voor Netflix om in de spotlights te staan. Sarandos wees ook naar de beoogde filmstrategie van Netflix, die nog altijd in de kinderschoenen staat. Hij wil dat Netflix exclusieve films uitzendt waarvoor mensen naar de bioscopen gaan. Als voorbeeld noemde hij Bright, de nieuwe film van Will Smith, als een grote test voor die strategie. Die film is op Netflix te zien vanaf het moment dat-ie uitkomt.

Kortom: Netflix lijkt nog altijd op zoek naar het ei van Columbus als het gaat om een winstgevende filmstrategie. Eentje die aansluit bij de doelstellingen van het bedrijf.

Ben je een veelvraat als het om films gaat en heb je het gevoel dat Netflix je weinig voorschotelde? Dat gevoel klopt.

LEES OOK: Dit zijn de 12 best betaalde acteurs ter wereld – en er staan maar twee vrouwen tussen