In Nederland zouden in het tweede kwartaal van 2014 meer dan 1 miljoen mensen een betaald abonnement hebben afgesloten op Netflix, de Amerikaanse aanbieder van internettelevisie.
Dat komt neer op 7 procent van alle Nederlanders, meldt Telecompaper op basis van onderzoek onder 6.600 Nederlanders tussen 12 en 80 jaar. In de laatste drie maanden van vorig jaar lag dat percentage nog op 4 procent.
Netflix ging op 11 september 2013 van start in Nederland. Voor een bedrag van 7,99 euro per maand konden gebruikers een grote collectie films en series bekijken via een online stream. In mei van dit jaar is het maandelijkse abonneegeld met 1 euro verhoogd.
Topman Reed Hastings liet zich eerder al ontvallen zich te verbazen over de snelle groei van de dienst in Nederland. “Voor Amerikaanse bedrijven is het Verenigd Koninkrijk normaliter de sterkste, mede doordat het een bekende Engelstalige markt betreft. Verbazingwekkend presteert de Nederlandse markt procentueel gezien in de eerste maanden na de introductie nog beter”, zegt Hastings in januari tegen persbureau ANP.
Nederlandse concurrenten
Netflix heeft in Nederland concurrentie van onder meer Pathé Thuis en Videoland Unlimited. Die diensten zijn iets minder populair. 3 procent van de ondervraagden geeft aan weleens een film via Pathé Thuis te hebben gehuurd, terwijl 2 procent dat bij Video Unlimited heeft gedaan.
Daarnaast zegt 1 procent een betaald abonnement te hebben op Video Unlimited, datzich wil onderscheiden van Netflix met twee aanvullende diensten. Ten eerst biedt de Nederlandse streamingdienst, in tegenstelling tot Netflix, ook porno. Daarnaast zijn ook nieuwe films beschikbaar via Videoland Unlimited. Hiervoor moet wel extra betaald worden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl