- Streamingdienst Netflix weet betere resultaten te boeken met goedkopere abonnementen, waarbij ook reclames zitten.
- Het aantal afgesloten abonnementen met reclames, die goedkoper zijn, steeg met 35 procent ten opzichte van het vorige kwartaal.
- Het aandeel Netflix steeg donderdag in de nabeurshandel met 5 procent.
- Lees ook: Netflix verhoogt prijzen abonnementen in Nederland en heeft duurste premium-abonnement
Het aantal abonnees van streamingdienst Netflix is het voorbije kwartaal minder hard gegroeid dan voorheen. In het derde kwartaal kwamen er per saldo iets meer dan 5 miljoen betalende abonnees bij voor de videodienst. Het populairst waren de goedkopere abonnementen waarbij kijkers ook reclames voorgeschoteld krijgen.
In de voorgaande vier verslagperiodes kwamen er nog per kwartaal tussen de 8 miljoen en 13 miljoen abonnees bij. Maar analisten zagen de zwakkere groei al aankomen en hadden een nog lager aantal verwacht. In de nabeurshandel in de VS steeg het aandeel Netflix op donderdag met 5 procent.
In eerdere kwartalen zorgden maatregelen van Netflix tegen het gratis delen van inloggegevens voor de streamingdienst namelijk voor een sterke aanwas van nieuwe klanten.
Forse groei goedkoper abonnnement Netflix met reclame
Het aantal afgesloten abonnementen met reclames, die goedkoper zijn, steeg met 35 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Ze waren goed voor de helft van alle nieuwe klanten in de twaalf landen waar Netflix dit type abonnement aanbiedt.
De omzet steeg op jaarbasis met 15 procent tot 9,8 miljard dollar (bijna 9,1 miljard euro). Dat kwam vooral door de nieuwe kijkers die erbij kwamen. De gemiddelde opbrengst per abonnee bleef min of meer gelijk aan die van een jaar eerder. Om daar verandering in te brengen heeft Netflix onlangs in een aantal landen de prijzen verhoogd. Ook schafte de streamingdienst het goedkoopste abonnement zonder reclames eerder af in de Verenigde Staten en Frankrijk.
De nettowinst steeg tot 2,4 miljard dollar, tegenover 1,7 miljard dollar in het derde kwartaal van vorig jaar. Dat kwam vooral doordat het entertainmentbedrijf het voorbije kwartaal minder uitgaven had gedaan dan in andere kwartalen.
Netflix erkende ook dat de stroom aan films of nieuwe seizoenen van series minder consistent is dan in andere jaren. Het gaat om een na-ijleffect van de grootschalige stakingen van acteurs en scenaristen in Hollywood vorig jaar, die voor vertraagde producties zorgden. Goed scorende series waren volgens Netflix onder andere The Perfect Couple, met Nicole Kidman, en het nieuwe seizoen van Emily in Paris. Ook de voor het streamingplatform geproduceerde films The Union, Rebel Ridge en Beverly Hills Cop: Axel F scoorden goed.