De biedingsoorlog op het prestigieuze filmfestival Sundance is heter dan ooit – en dat is te danken aan internetbedrijven met diepe zakken.
Wellicht is het straks verleden tijd dat je een nieuwe film eerst in de bioscoop kan gaan kijken voordat die op dvd of televisie komt. Want de verstoorders van de filmindustrie, zetten nu de bijl aan de wortel.
Netflix en Amazon zijn twee bedrijven die pakweg tien jaar geleden weinig te zeggen hadden in de filmindustrie. Maar daar komt nu verandering in. De twee techreuzen, die beiden zoveel mogelijk consumenten wereldwijd aan zich willen binden, voeren nu een strijd om distributierechten voor films.
Het jaarlijkse Sundance-filmfesitval, niet ver van Salt Lake City in de Amerikaanse stad Utah, is traditioneel het terrein van filmdistributeurs met diepe zakken. Bekende namen in de industrie zijn Lionsgate, 20th Century Fox en Metro-Goldwyn-Mayer. Op Sundance bieden deze bedrijven op de rechten om de film onder bioscopen te verspreiden en later op dvd uit te brengen.
Online-bedrijven mengen zich dit jaar in de strijd. En hoe.
Amazon telde naar verluidt 10 miljoen dollar neer voor de film Manchester by the Sea, een film die nu al gehypet wordt voor een flinke lading aan prijzen. De film, geproduceerd door Matt Damon en met Casey Affleck in de hoofdrol, genereerde ook interesse van oudgedienden als Fox, Sony en Universal. De 10 miljoen dollar is trouwens alleen voor de distributierechten in de VS, niet internationaal. De deal kan dus nog een stuk hoger uitvallen. Amazon wil de film overigens gewoon langs de filmtheaters brengen, zodat die in aanmerking kan komen voor de reguliere filmprijzen.
Netflix grijpt naast hypefilm
Netflix was van zins nog dieper in de buidel te tasten. De videostreamingsdienst en entertainmentmaker had 20 miljoen over voor Birth of a Nation, een film over een slavernijrebellie. Uiteindelijk gingen de makers van de film, onder wie regisseur Nate Parker (The Secret Life of Bees), voor 17,5 miljoen dollar in zee met Fox Searchlight. Die studio verzorgde ook de distributie van Oscar-winnaar 12 Years a Slave in 2014.
Amazon heeft op Sundance al de rechten voor drie films aangekocht. Netflix zelfs voor vier. En dat terwijl 'gewone' distributeurs tot nu toe maximaal één aankoop deden, schrijft Quartz.
Netflix geeft al een kapitaal uit aan haar content. Met originele series als House of Cards, Orange is the New Black en Narcos heeft het bedrijf een enorm momentum te pakken. Recent lanceerde het netwerk in bijna de hele wereld - behalve China. De onlinetelevisiedienst zal dus met meer eigen materiaal moeten komen om iedereen tevreden te stellen. Maar de strategie van Netflix - release in bioscopen én online via het eigen kanaal - kan niet bij iedereen op steun rekenen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl