De coronacrisis hakt erin bij bioscopen. Adviesbureau PwC voorspelt dat de omzet voor de sector dit jaar met 66 procent keldert.
Streamingdiensten als Netflix en Videoland profiteren juist van de crisis. Zij behalen in 2020 voor het eerst meer totale inkomsten dan bioscopen.
PwC verwacht dat de entertainmentindustrie in 2021 weer opkrabbelt. Het herstel wordt vooral gedreven door ontwikkelingen als virtual reality, e-sports en streaming.
Streamingdiensten zoals Netflix en Videoland noteren bij elkaar dit jaar voor het eerst meer omzet dan bioscopen. Dat meldt accountants- en adviesbureau PwC op basis van onderzoek naar de entertainmentsector.
Bioscopen worden hard geraakt door de uitbraak van het coronavirus. Het omzetverlies voor 2020 wordt geschat op 66 procent.
PwC is pessimistisch over de toekomst van bioscopen en rekent erop dat de filmhuizen pas in 2024 terug zijn op het niveau van voor de crisis.
Tegen die tijd wordt de omzet van streamingsdiensten geschat op 86,6 miljard dollar liggen, twee keer zo hoog als de omzet van bioscopen.
Sterkste daling voor de entertainmentsector in ruim 20 jaar
De onderzoekers hebben niet eerder zo'n sterke daling van de entertainmentsector gezien in de ruim twintig jaar dat ze die volgen.
"Voor 2020 verwachten wij een daling van 5,6 procent, zo’n 120 miljard dollar, ten opzichte van recordjaar 2019", zegt Casper Scheffer, entertainment- en media expert bij PwC.
"Zelfs tijdens de banken- en kredietcrisis was de krimp met 3 procent minder scherp."
Virtual reality, e-sports en streaming drijvende kracht achter herstel
Voor 2021 verwacht PwC herstel van de industrie en een groei van ruim 6 procent. Die wordt vooral gedreven door ontwikkelingen als virtual reality, e-sports en streaming.
De coronacrisis zorgt ook voor een daling van de advertentieomzet. Voor dit jaar verwacht PwC een daling van 13,4 procent, zo'n 86,5 miljard dollar.
De markt is waarschijnlijk pas in 2022 weer op het niveau van voor de crisis.
Lees meer over Netflix:
- Netflix gaat ‘slapende accounts’ afsluiten – als je 1 jaar lang niets kijkt, krijg je berichtje
- Deze grafiek laat zien hoe populair Netflix kijken op je smartphone is in Nederland en de rest van Europa
- Netflix vond de term ‘bingewatchen’ negatief klinken en wilde het vervangen door ‘marathonkijken’ – maar dat faalde jammerlijk