- Netflix onthult later dit jaar een abonnement met advertenties, dat tussen de 7 en 9 dollar (7 à 8 euro) per maand zal kosten.
- Dit goedkopere abonnement moet de streamingdienst in 2023 een miljard dollar aan extra inkomsten opleveren.
- Sommige experts waarschuwen echter dat dit nieuwe model van Netflix kan bijten met het bestaande – en duurdere – abonneemodel.
- Lees ook: Netflix had de nieuwe Lord of The Rings-serie graag willen maken, maar de ‘Marvel-achtige’ pitch viel helemaal verkeerd bij de erfgenamen van Tolkien
Streamingdienst Netflix werkt aan de lancering van een goedkoper – door advertenties ondersteund – abonnement. Financiële analisten voorspellen dat dit miljarden aan nieuwe inkomsten oplevert.
Volgens analist Michael Nathanson van adviesbureau MoffettNathanson zal het nieuwe verdienmodel van Netflix in 2023 zorgen voor een miljard dollar aan extra inkomsten – 700 miljoen dollar uit de Verenigde Staten en Canada, en 300 miljoen dollar uit Europa, Zuid-Amerika en Azië. Hij voorspelt bovendien dat dit bedrag in 2025 oploopt naar 2,1 miljard dollar en in 2027 zelfs tot 3,5 miljard dollar.
Als deze prognoses kloppen, dan zou Netflix de eerder dit jaar ingezette neerwaartse spiraal van teruglopende abonnee-aantallen en een dalende beurswaarde kunnen zien als een kleine hobbel, in plaats van een bedreiging voor het voortbestaan van de streamingdienst.