Streamingdienst Netflix gaat gebruikers informeren als ze lange tijd geen series of films kijken, terwijl hun abonnement doorloopt.
Als gebruikers met slapende accounts niet reageren op notificaties van Neflix, wordt het account afgesloten.
Je kunt binnen een periode van 10 maanden alsnog je account weer activeren.
Streamingdienst Netflix wil gebruikers die een abonnement hebben, maar daar eigenlijk nauwelijks meer gebruik van maken, actief benaderen.
Slapende accounts zijn een kostenpost voor de gebruiker en Netflix wil daar zelf ook vanaf. Daarom gaat de populaire video- en filmdienst accounts die langdurig niet worden gebruikt afsluiten.
Donderdag kondigde Netflix aan dat er een beleid komt waarbij gebruikers die een jaar lang geen series of films hebben gekeken, een notificatie krijgen. Als daar geen reactie op komt, in de zin dat gebruikers hun account willen behouden, gaat Netflix accounts automatisch afsluiten.
“Het moet makkelijk zijn om een abonnement te nemen, maar ook om daar weer vanaf te komen”, zegt Eddy Wu van Netflix in een blog. “Als een account wordt afgesloten en je komt binnen 10 maanden terug, dan houd je als gebruiker je indeling met favorieten, profielen en voorkeuren.”
Netflix-abonnees die slechts heel weinig gebruik maken van de streamingdienst vormen overigens een kleine minderheid. Volgens Wu, die verantwoordelijk is voor productinnovatie, gaat het om minder dan een half procent van alle abonnees.
Netflix heeft tijdens de coronapandemie een enorme stijging gezien van de kijktijd, vooral doordat mensen over de hele wereld thuis zitten door de lockdownmaatregelen.
Netflix draait op de servers van Amazon
In 2009 was de Netflix een van de eerste bedrijven die volledig koos voor Amazons cloud in plaats van eigen servers te beheren. De twee firma’s werden samen groot en leerden van elkaar.
Tegenwoordig is de relatie iets complexer. Amazon heeft met Prime Video een eigen streamingdienst opgezet. Toch blijft Netflix bij AWS, omdat Amazons clouddiensten zeer betrouwbaar zijn.
Technologie-directeur Werner Vogels van Amazon wees er onlangs op dat er door de coronapandemie meer mensen thuis naar series kijken en dat ze dan vaker kiezen voor populaire series als Tiger King, The Witcher en Stranger Things.