- Netflix heeft er in het derde kwartaal 2,4 miljoen abonnees bijgekregen. Daarmee is de krimp bij ’s werelds grootste videostreamingplatform voorbij.
- Het Amerikaanse bedrijf zegt dat onder andere de documentaireserie Monster: The Jeffrey Dahmer Story veel kijkers trok.
- Om meer omzet te genereren introduceert Netflix in november in twaalf landen een goedkoper abonnement met advertenties; Nederland valt daarbuiten.
- Lees ook: Advertenties leveren Netflix mogelijk een paar miljard extra omzet op, maar niet meer abonnees: ‘Hier zitten kijkers niet op te wachten’
Netflix heeft er in het afgelopen kwartaal 2,4 miljoen abonnees bij gekregen. Daarmee is de krimp bij ’s werelds grootste videostreamingplatform voorbij. In totaal hadden eind september ruim 223 miljoen mensen een abonnement bij Netflix.
De aanwas van nieuwe abonnees is forser dan verwacht. Het bedrijf zelf ging eerder nog uit van 1 miljoen meer abonnees dan in het voorgaande kwartaal.
Het Amerikaanse bedrijf zegt dat onder andere de documentaireserie Monster: The Jeffrey Dahmer Story tegen het einde van het derde kwartaal veel kijkers trok. Het programma over moordenaar Jeffrey Dahmer kreeg ook veel kritiek vanwege zijn wreedheden ruim aan bod komen, onder andere van Slachtofferhulp Nederland. Daarnaast was het vierde seizoen van horrorserie Stranger Things het best bekeken seizoen van een Engelstalige serie op Netflix ooit.
Netflix kampte de laatste twee kwartalen nog met een krimp van het aantal abonnees. Lockdowns tijdens de coronapandemie zorgden voor een stormachtige groei omdat veel mensen weinig meer te doen hadden dan thuis series kijken. Maar na de heropening van de maatschappij kreeg de streaminggigant weer concurrentie van het bezoek aan de bioscoop, het restaurant of een café.
Doordat de groei is gestokt maar de investeringen fors blijven, daalde de winst het afgelopen kwartaal licht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het nettoresultaat bedroeg net geen 1,4 miljard dollar. De omzet nam op jaarbasis met 6 procent toe tot 7,9 miljard dollar, waarmee het bedrijf veel minder hard groeide dan tijdens de pandemie. Netflix, dat het hardst groeit buiten de Amerikaanse thuismarkt, had ook last van de sterke dollar.
Om meer omzet te genereren introduceert Netflix in november in twaalf landen een goedkoper abonnement met advertenties, maar Nederlanders zullen nog wat langer moeten wachten op dat aanbod. Daarnaast verwacht het techbedrijf begin volgend jaar geld te kunnen verdienen aan Netflix-kijkers die het wachtwoord van een vriend of kennis gebruiken. Netflix-abonnees die hun wachtwoord delen kunnen tegen betaling een apart account aanmaken voor degenen die meekijken. Welke prijs dat heeft, is nog niet duidelijk.