- Streamingdienst Netflix liet dinsdag nabeurs weten voor het eerst sinds 2011 abonnees te hebben verloren
- Bij de opening van de beurs op Wall Street op woensdag verloor het aandeel Netflix ruim 30 procent van z’n waarde.
- Netflix zegt dat sterkere concurrentie en het einde van de coronapandemie druk zet op de abonneegroei.
- Lees ook: Dit is Netflix-miljardair Reed Hastings, die miljoenen schenkt aan beurzen voor zwarte studenten en 6 weken vakantie neemt
Streamingdienst Netflix heeft woensdag meer dan een derde van z’n beurswaarde verloren. Het aandeel Netflix verloor in de vroege beurshandel 38 procent. Daarmee verdampte bijna 50 miljard dollar aan beurswaarde.
Netflix maakte dinsdag nabeurs bekend dat het aan het einde van het eerste kwartaal 200.000 betalende gebruikers minder had dan drie maanden eerder.
Voor het Amerikaanse bedrijf betekent dat de eerste neergang in het aantal abonnees sinds 2011. Bovendien rekent Netflix bedrijf erop in het lopende kwartaal nog eens twee miljoen betalende klanten te verliezen.
Netflix geeft al langer aan dat de cijfers de afgelopen jaren vertekend waren. Door de coronapandemie bleven wereldwijd mensen meer thuis en was er veel behoefte aan vermaak. Maar inmiddels kunnen in veel landen mensen weer naar cafés, restaurants en bioscopen en zegt een deel hun Netflix-abonnement op.
Ook de toegenomen inflatie speelt een rol, waardoor sommige mensen hun uitgaven tegen het licht gaan houden.
Volgens Netflix is ook de concurrentie van andere streamingdiensten toegenomen. De afgelopen jaren gingen onder meer Disney+, HBO Max en in Europa ook Viaplay in steeds meer markten van start.
Netflix heeft last van delen inlogs
Tenslotte is ook het delen van inloggegevens een probleem voor Netflix. Het bedrijf zegt dat zo'n 100 miljoen huishoudens de streamingdienst bekijken zonder daarvoor te betalen. Dat aantal komt bovenop de circa 222 miljoen betalende huishoudens. Netflix wil die meekijkende huishoudens ook aanspreken. In Latijns-Amerika heeft de dienst al geëxperimenteerd met een abonnement voor meerdere huishoudens.
Verder moeten de bestaande gebruikers door betere suggesties en veel nieuwe series en films overgehaald worden om langer lid te blijven. Onlangs introduceerde Netflix al een nieuw beoordelingssysteem met naast een duimpje omlaag en een duimpje omhoog ook twee duimpjes omhoog kan worden gegeven.
In het afgelopen jaar waren de series Bridgerton en Inventing Anna grote hits. Ook de documentairefilm Tinder Swindler de film The Adam Project scoorden goed. In de komende periode komt er onder meer een nieuw seizoen van de hitserie Stranger Things uit.
Ondanks de tegenvallende gebruikersaantallen steeg de omzet op jaarbasis met 10 procent tot een kleine 7,9 miljard dollar, omgerekend zo'n 7,3 miljard euro. Dat kwam onder meer doordat Netflix de prijzen van zijn abonnementen verhoogde. De winst kwam uit op 1,6 miljard dollar, wat een daling was ten opzichte van een jaar geleden.