- Voedingsgigant Nestlé komt met een nieuw assortiment plantaardige dranken op erwtenbasis.
- Het assortiment bestaat uit een melkvervanger en voedingssupplementen in de vorm van fruitshots.
- De producten zijn onder de merknaam WUNDA vanaf 10 mei te koop bij de Jumbo en vanaf 9 augustus bij Albert Heijn.
Nestlé stort zich op de markt voor melkvervangers. Daarmee gaat de voedingsgigant de strijd aan met partijen zoals de Zweedse havermelkmaker Oatly, die dit jaar naar de beurs wil en mikt op een waardering van 10 miljard dollar.
Woensdag maakte Nestlé bekend een nieuwe melkvervanger te introduceren, met Nutri-Score A, op erwtenbasis. “Het heeft een zachte smaak, een gladde textuur en valt overal voor te gebruiken”, aldus het bedrijf in een perstoelichting.
Het zuivelalternatief maakt deel uit van het nieuwe assortiment van Nestlé, dat onder de merknaam WUNDA straks in de winkels komt te liggen. Ook voedingssupplementen in de vorm van fruitshots maken deel uit van het nieuwe assortiment.
Dat Nestlé zich stort op de markt voor zuivelalternatieven heeft mede te maken met de groeiende groep consumenten die bewust alternatieven zoekt voor koemelk, vanwege de milieuimpact van grootschalige veeteelt.
Economen van ING becijferden dat de Europese markt voor vlees- en zuivelvervangers in 2019 goed was voor 4,4 miljard euro omzet en naar verwachting doorgroeit naar 7,5 miljard euro omzet in 2025. Met een jaaromzet van 150 miljoen euro voor zuivelvervangers behoort Nederland tot een van de grootste afzetmarkten.
De plantaardige dranken van WUNDA concurreren met diverse alternatieven voor koemelk zoals sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, havermelk, kokosmelk en hazelnootmelk.
Lees meer: Plantaardige melk: dit zijn de effecten ervan op je gezondheid en het milieu
Op deze markt zijn naast het relatief jonge Oatly ook partijen als Alpro actief, een maker van onder meer sojaproducten die sinds 2016 in handen is van de Franse voedingsreus Danone.
Ook melkvervangers op ertwenbasis zijn niet nieuw. Zo zijn in Nederland merken als Ripple en Sproud al enige tijd verkrijgbaar. Ook Albert Heijn introduceerde onlangs een erwtendrank.
Nestlé claimt dat het onderscheidende van zijn melkvervanger de alles-in-één-oplossing is. Het product kan voor verschillende dingen gebruikt worden: koken, bakken of drinken. Ook is WUNDA geschikt voor in de koffie, bij cornflakes of als basis voor smoothies.
Duurzaam ondanks relatief hoge uitstoot
Tijdens een digitale presentatie voor de pers benadrukte Nestlé het duurzaamheidsaspect van de nieuwe productlijn. Het Zwitserse concern gaf desgevraagd aan dat WUNDA Original, zoals de standaard melkvervanger heet, een CO2-voetafdruk heeft van 0,58 kilogram per liter.
Nestlé geeft toe dat dit iets meer is dan bij sommige andere producten (concurrent Oatly stoot 0,16 kilogram per liter minder uit), maar dit hangt volgens het Zwitserse concern met het hoge eiwitgehalte bij de WUNDA-producten (de belangrijkste variabele).
Net als bij andere plantaardige melkvervangers is de CO2-voetafdruk van WUNDA Original aanzienlijk lager dan die van koemelk, waarbij 1 tot 1,8 kilogram CO2-equivalenten vrijkomt.
Nestlé compenseert de uitstoot van de WUNDA-producten onder andere met de inkoop van emissierechten en door te investeren in een bosbeschermingsproject in Cambodja.
De lancering van het WUNDA-assortiment start in Nederland, Frankrijk en Portugal. De rest van Europa volgt later.
De melk is verkrijgbaar in drie varianten: original, ongezoet en chocola. De fruitshots zijn verkrijgbaar in de smaken bosbessen/munt en mango/gember.
Voor Nederlandse consumenten zijn de dranken vanaf 10 mei te koop bij Jumbo en vanaf 9 augustus bij Albert Heijn. De adviesprijzen voor de verschillende producten liggen tussen de 1,49 euro en 2,39 euro.