Een nieuwe tegenvaller voor Nestlé. Een rechter in het Zwitserse St. Gallen
heeft een verbod op de verkoop van alternatieve Nespresso-cupjes opgeheven.
De Zwitserse supermarkt Denner mag ze
weer in de winkel leggen, schrijft The
Wall Street Journal maandag.
Nestlé is verwikkeld in diverse rechtszaken tegen bedrijven die proberen het
monopolie van het Zwitserse voedingsmiddelenconcern op de cupjes voor zijn
exclusieve koffie te doorbreken.
Zo voert het rechtszaken tegen Sara Lee, het moederbedrijf van Douwe Egberts,
dat al enige tijd in
Frankrijk cups verkoopt die in de Nespresso-machine passen. De uitspraak
van de Zwitserse rechter kan van invloed zijn op rechterlijke beslissingen
in de rest van Europa, zo schrijft de krant.
Miljardenmarkt
Het fanatisme waarmee Nestlé cupjesproducenten aanpakt, is begrijpelijk. In
2010 bedroeg de omzet van de Nespresso-activiteiten bijna 2,5 miljard euro,
23 procent meer dan het jaar daarvoor.
Met de opkomst van rivalen dreigen de Zwitsers het (bijna-)monopolie op de
aluminium cups te verliezen. Er dreigt hetzelfde scenario als dat van de
Senseo-koffiepads van Douwe Egberts.
Ten tijde van de introductie van de Senseo had Douwe Egberts de markt voor
koffiepads in handen, maar het zag zijn marktaandeel afkalven, toen
supermarkten huismerkvarianten gingen produceren voor de Senseomachine.
In 2006 verloor Douwe Egberts zelfs het Europees octooi op de koffiepads,
zodat andere producenten geen vergoeding meer hoefden te betalen voor de
productie.
NexPod
Het cupje dat in Zwitersland weer in de schappen zal komen, wordt overigens
gemaakt door het bedrijfje NexPod.
Nexpod is net als Nestlé een Zwitserse firma en maakt ook capsules die je zelf
kunt vullen met je favoriete koffie. De hervulbare cups zijn ook in
Nederland verkrijgbaar. De slogan van Nexpod is "Freedom of expresso",
een duidelijke sneer richting Nestlé.
De NexPod-cupjes zijn, niet zoals de orginele cupjes van Nestlé, gesealed met
een laagje alumunium. Zowel NexPod als Douwe Egberts maken plastic cupjes.
Dat is milieuvriendelijker, maar misschien nog belangrijker: het
aluminiumcupje is uitvoerig gepatenteerd door Nestlé.
De Zwitserse rechter hield overigens wel een verbod overeind op de slogan die
supermarkt Denner gebruikte om koffiecups aan te prijzen: "Denner. What
else?". Een exacte kopie van de slogan die Nespresso zelf gebruikt in
zijn beroemde commercials met acteur George Clooney, mag de supermarkt dus
niet meer gebruiken.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl