- Bij Nelis Company doen ze aan ‘social cleaning’.
- De organisatie leidt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt – ‘ongekend talent’ noemen ze dat zelf – op in de schoonmaak, glasbewassing, gevelreiniging, klusdienst en als huismeester.
- Bedrijven die Nelis inhuren als facilitaire partner, voldoen daarmee aan de social return-verplichting van de participatiewet.
- Lees ook: Sociaal bedrijf i-did helpt langdurig werklozen aan een baan en breidt uit met eigen fabriek voor producten van gerecyled textielafval.
Toen de opa van ondernemer Ian Smeyers vroeger als glazenwasser werkte in de Haagse Schilderswijk, had hij niet kunnen bevroeden dat zijn kleinzoon ooit een sociale onderneming naar hem zou noemen.
Bij Nelis Company doen ze aan social cleaning: de organisatie leidt jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt – ‘ongekend talent‘ noemen ze dat zelf – op in de schoonmaak, glasbewassing, gevelreiniging, klusdienst en als huismeester.
Chef Talent & Groei Frederiek Verwest vertelt aan Business Insider hoe het bedrijf op deze manier Nederland niet alleen schoner maar ook socialer – ‘en dus mooier’ – wil maken. En hoe het andere bedrijven kan helpen met het bereiken van hun sociale doelen.
Wat doen jullie precies?
Verwest: “Nelis is een facilitair bedrijf met een sociale missie. Dat houdt in dat we jongeren opleiden tot glazenwasser, schoonmaker, klusjesman/vrouw of huismeester, en ze helpen met hun verdere dromen. We bieden ze een korte opleiding aan en vervolgens doen ze werkervaring op onder begeleiding van een leermeester.”
“De meeste jongeren werken maximaal twee jaar bij ons en stromen dan door naar andere werkgevers. Dan zijn vaak facilitaire bedrijven uit ons netwerk, maar soms gaan ze ook aan de slag in een andere sector.”
Waarom is dit belangrijk?
“Eigenlijk is wat wij doen niet heel veel anders dan wat opa Nelis vroeger al deed in de Schilderswijk: hij nam jongens uit de buurt onder zijn hoede die wel een steuntje in de rug konden gebruiken.”
“Wij geven onze talenten niet alleen toekomstperspectief door ze een opleiding en werk te bieden, maar we kijken met onze stichting ook naar waar we ze verder bij kunnen helpen. Er zijn vaak meerdere redenen waarom iemand niet aan het werk is. Ze willen wel, maar het lukt niet altijd.”
“We bieden samen met onze partners hulp op het gebied van wonen, persoonlijke ontwikkeling, budgetcoaching, justitiële vraagstukken, verslaving en sport. Zo zijn we nu bijvoorbeeld bezig met het opzetten van bokstrainingen.”
“We kijken niet alleen naar de jongere als werknemer maar ook als mens. Je neemt jezelf altijd mee naar je werk dus als je gedoe aan je hoofd hebt, betekent dat gedoe op de werkvloer. Door ze ook op andere vlakken bij te staan, willen we de jongeren een opstapje bieden naar een duurzaam, werkend leven.”
Kan iedereen bij jullie aan de slag?
"Motivatie is voor ons het belangrijkste, maar we leveren natuurlijk ook werk dat niet iedereen fysiek aankan.”
“Wij kijken liever niet te veel naar de achtergrond van mensen. Natuurlijk is het handig als we weten met wie we te maken hebben, zodat we weten hoe we iemand het beste kunnen benaderen. Maar wie bij ons wil werken, kan in principe aan de slag."
"Wie dat wil kan ook eerst twee dagen meelopen zonder dat we eerst een gesprek voeren of een achtergrondcheck doen. Tijdens het werk komen die gesprekken en verhalen meestal vanzelf. Daarom zijn onze leermeesters ook zo belangrijk. Dat zijn vakidioten die een Harry-training hebben gevolgd: een opleiding voor medewerkers die een collega met een arbeidshandicap op de werkvloer begeleiden.”
En kunnen andere bedrijven ook profiteren van jullie concept?
“Bedrijven die ons inhuren als facilitaire partner, kunnen daarmee voldoen daarmee aan de social return-verplichting van de participatiewet. Dat geldt zowel voor klanten, zoals de Hogeschool van Utrecht waar we alle schoonmaak voor doen, als voor de grotere facilitaire partners waar we mee samenwerken.”
“We willen laten zien dat commerciële facilitaire dienstverlening ook sociaal maatschappelijk kan en moedigen bedrijven aan om ons model te volgen en onze talenten in dienst te nemen. Door lange termijn samenwerkingen aan te gaan en onze ervaringen te delen, hopen we uiteindelijk echt iets in de keten te kunnen veranderen.”
Hoe kijken jullie naar de toekomst?
“We zijn nu al landelijk in te huren maar onze teams werken vooralsnog vanuit Den Haag en Utrecht en sinds kort ook vanuit Amsterdam. Rotterdam komt daar hopelijk snel bij.”
“Uiteindelijk hopen we zoveel mogelijk jongeren een kans te geven op de arbeidsmarkt en daarbij dromen we groot. Zo zouden we heel graag samen willen gaan werken met penitentiaire inrichtingen en zorginstellingen in ons land. We zouden jongeren dan willen opleiden als ze intern zitten en ter plekke werkervaring op laten doen, zodat ze meteen aan de slag kunnen als ze weer naar buiten mogen.”
“Het gaat uiteindelijk om liefde, aandacht en een schop onder de kont, zoals opa Nelis die vroeger ook al gaf.”