In totaal raakte 84 mensen gewond. Zes van hen verkeren in kritieke toestand.
De gewonden liggen in ziekenhuizen in onder andere Hoofddorp, Leiden,
Amsterdam en Utrecht. Aan boord van rampvlucht TK 1951 waren in totaal 134
mensen, van wie zeven bemanningsleden.

Hulpverlening
De reddingsoperatie die snel na de crash op gang kwam, oogstte Europese lof.
Hulpverleners waren snel ter plaatse. Op de onheilsplek in een weiland
stonden in een mum van tijd tientallen ambulances, brandweerauto’s en andere
voertuigen.

Vicevoorzitter Antonia Tajani van de Europese Commissie sprak in een
telefoongesprek met minister Camiel Eurlings (Verkeer) zijn waardering uit
over de efficiënte aanpak van de hulpverleningsoperatie.

Snelheid
Volgens Pieter van Vollenhoven, de voorzitter van Onderzoeksraad voor
Veiligheid, heeft de bemanning van het vliegtuig geprobeerd het toestel zo
lang mogelijk in de lucht te houden. "Maar als je dan snelheid verliest, dan
val je lettelijk uit de lucht. Het toestel heeft ook geen lang spoor in het
weiland getrokken”, zei hij. Dat laatste zou erop kunnen wijzen dat de
motoren van het toestel waren uitgevallen.

De Boeing 737-800 geldt als een moderne kist en heeft een goede reputatie, zei
Michiel van Tooren van de Technische Universiteit Delft. Ook voor de
hoogleraar aan de faculteit lucht- en ruimtevaarttechnologie is het nog een
grote vraag wat er is misgegaan. "De kist was nog vrij jong, dus is er geen
sprake van vermoeiing. Waarschijnlijk is er iets misgegaan met de motoren”,
zei hij.

Zwarte doos
Het onderzoek naar de oorzaak kan maanden, zo niet jaren duren. De zwarte doos
met vluchtgegevens is gevonden, liet Van Vollenhoven weten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl