Neem een kijkje bij de grootste vismarkt ter wereld: een hele tonijn kan meer dan 1 miljoen kosten

vis, vismarkt, Japan

Foto: REUTERS/Toru Hanai

Tokio’s Tsukiji vismarkt wordt ook wel de Wall Street of fish genoemd.

Iedere dag komen vissers, groothandelaren, en eigenaren van sushi-restaurants bij elkaar om voor zo’n 18 miljoen euro aan verse vis te verhandelen.

De afgelopen jaren is de markt de belangrijkste toeristische attractie van Japan geworden. Vooral de tonijnveiling, waar ooit een enkele tonijn werd verkocht voor omgerekend 1,5 miljoen euro, is populair.

Maar, nog even, en de markt is niet meer te bezichtigen. In oktober dit jaar verhuist de markt naar het centrum van Tokio naar een aardbevingsbestendige locatie met betere koelingen en betere afvalverwerking.

Business Insider liep een rondje over de oude markt, vóór zonsopgang, als toeristen eigenlijk niet welkom zijn, om te zien hoe de markt eruit ziet in actie.


The Tsukiji vismarkt ligt in het Tsukiji district van het centrum van Tokio.

GoogleMaps Directions»


De beste tijd voor een bezoek is vóór zonsopgang als vissers hun vangst afleveren en visboeren de vis verkoopklaar maken.


De markt heeft twee delen. De jōgai-shijō is de plek waar groothandelaren hun vis aan restaurants verkopen. Er is ook een bazaar. Dat is het deel dat ik bezocht.


Als je dit soort borden ziet dan weet je dat je in jōnai-shijō bent. De groothandelsmarkt opent om 3 uur 's morgens. Toeristen zijn niet welkom voor 10 uur 's morgens. Maar tegen die tijd is alle handel al afgerond, dus ik was er rond 5 uur 's ochtends.


De markt is een drukke werkplek. De rolwagens suizen op volle snelheid voorbij. Let op je tenen. Visboeren remmen niet af voor rondstruinende toeristen.


De Tsukiji-markt was er voor het eerst in 1935, maar de traditionele vismarkten aan de rivieroevers, de "Uogashi", zijn al veel ouder. Die ontstonden in de zestiende eeuw. Toen kregen vissers het recht om te vissen zolang ze voedsel leverden aan een dichtbijgelegen kasteel. De overgebleven vis werd dan verkocht langs de rivier.

bron: Tsukiji Fish Market


De markt is een topattractie voor toeristen, maar is daar eigenlijk niet voor bedoeld. Het is een knooppunt voor vishandelaren.The market has become one of the top tourist attractions in Japan, but it wasn't intended that way. It's a place for business. Restaurant and market owners come every day to pick the choicest pieces of seafood for their business.

Courtesy of Harrison Jacobs


Er werken 900 bevoegde groothandelaren in de overdekte markt. Allemaal hebben ze een eigen kraampje.


Ergens wat meer achteraf is een winkeltje waar visboeren snacks, kranten en spullen kunnen kopen om vis schoon te maken.


Er gaat in Tsukiji meer  vis over de toonbank dan op elke andere vismarkt ter wereld. Naar schatting wordt er per jaar voor ruim 3 miljard euro vis verkocht.

Source: CBSNews


Er worden meer dan 480 verschillende soorten zeedieren verkocht. Ted Bestor, hoogleraar Antropologie aan Harvard, noemt deze markt 'het zenuwstelsel van de wereldwijde visindustrie'.

Source: The GuardianCBS News


Vis die is verkocht aan de groothandel, wordt verpakt in schuimplastic.


De grootste beroemdheid op de markt is de Pacifische blauwvintonijn, 'de koning van de sushi'. Het lijkt alsof minstens de helft van de kraampjes deze vis snijdt, schoonmaakt, of bereidt. Door de commerciële visvangst is deze tonijn nu een bedreigde soort.

Source: 60 Minutes


Het beroemdste deel van de markt is de tonijnveiling. Dagelijks om 3 uur 's morgens wordt er geveild. Slechts 120 bezoekers kunnen toekijken. De meeste blauwvintonijn wordt verkocht tussen de 1.600 en 16.000 euro afhankelijk van de grootte, en het vet- en oliepercentage (dat bepaalt de smaak van de tonijn).

The most famous part of the market is the tuna auction, which happens daily around 3:00 AM. Only 120 visitors can view the auction each day. Most bluefin tuna sells for between $2,000 and $20,000 depending on the size and the fat and oil content, which determines the taste of the fish.

REUTERS/Issei Kato

Source: ReutersTokyo CheapoCBSNews


De nieuwjaarsveiling is een groot festijn, waar bieders omgerekend honderdduizenden euro's betalen voor de beste tonijn. Hiroshi Onodera, een Japanse restauranteigenaar, won de veiling afgelopen week met een bod van omgerekend 270 duizend euro een 404,5 kilo wegende tonijn.

The New Year's auction is a major event, with bidders paying hundreds of thousands of dollars to win the best tuna. Hiroshi Onodera, the owner of restaurant and food service company LEOC, won the final New Year's auction at the original Tsukiji site last week, paying $323,000 for an 890-pound tuna.

 Reuters/Toru Hanai


Kiyoshi Kimura, de eigenaar van een sushi-restaurant in Japan, won de veiling in 2013. Hij bood het recordbedrag tot nu toe: omgerekend 1,5 miljoen euro  (1,76 miljoen dollar) voor een tonijn van 222 kilo.

Kiyoshi Kimura, who owns a chain of sushi restaurants in Japan, won the auction for the previous 6 years. The record price paid for a tuna was set in 2013 when Kimura paid $1.76 million for a 489-pound tuna.

Kiyomura Co's werknemer, REUTERS/Toru Hanai

Source: Business Insider


De tonijn komt van over de hele wereld en komt meestal binnen 24 uur na de vangst binnen op de Japanse markt, bevroren of gekoeld met ijs. De vis die binnenkomt wordt ontdooid en schoongemaakt.

Courtesy of Harrison Jacobs


Vervolgens wordt de tonijn met een zaagmachine stukjes gesneden. Er is enorm veel lawaai op de markt.


De groothandelaren verkopen de stukken tonijn aan de beste sushi-restaurants.

Source: CBSNews


Dit is wat er overblijft...


Aan het eind van de dag liggen er overal dozen van piepschuim.


Pas goed op voor de karretjes. Visverwerkers hebben geen geduld voor toeristen.


Als je de markt hebt gezien, kun je zo aanschuiven bij een sushibar van topkwaliteit.