Snoepwinkel Jamin opende zaterdag haar eerste winkel op Curaçao. In navolging van enkele andere Nederlandse retailers. Franchiseneming in het Caribisch gebied is een trend die zich de afgelopen zes jaar sterk heeft ontwikkeld. 

Er waren afgelopen weekend meer dan duizend klanten aanwezig bij de Caribische opening van Jamin. “Het was alsof er een pretpark openging, maar dat zie je bij alle Nederlandse winkels die hier voor het eerst hun deuren openen. De mensen staan te springen om winkels uit Europa, omdat ze die nog kennen uit de tijd dat ze in Nederland woonden en de producten vrij uniek zijn voor de regio,” zegt Jacqueline Verhoorn, werkzaam bij exploitant Super-Retail Curaçao tegenover Z24.

Geweldige stap

Leon van Poelwijk, manager commercie en marketing van Jamin  stelt tegenover de site Franchise Plus dat het voor Jamin grote stap is om buiten de landsgrenzen een winkel te openen. “We weten zeker dat we de lokale bevolking en toeristen gaan verwennen met onze producten, die men voor een groot deel nergens zo kan verkrijgen op het eiland.”

Super-Retail, die ook de winkels van onder andere Bruna en DA in het Caribisch gebied exploiteert, blikt met tevredenheid terug op de opening. Leendert Lingen, eigenaar van Super- Retail,  heeft ook wel tips voor ondernemers die een franchise winkel willen beginnen op de eilanden. “Ga niet over één nacht ijs”, zegt hij tegenover Z24..

Lingen heeft dagelijks contact met ondernemers uit Nederland die er heel makkelijk over denken. “De lokale markt kennen en weten waar vraag naar is, dat is het belangrijkst. Wij hebben gekozen voor Jamin, omdat we merkten dat schepsnoep het bij de meerdere winkels die we hadden het ook goed deed.” Goedkoop textiel en kleding doet het op de eilanden slecht, omdat het aanbod van de lokale winkels daar al vol mee zit. “Vandaar dat Zeeman hier ook falliet is gegaan,” aldus Lingen.  “Maar het is hier veel meer een pioniersmarkt dan Europa en Amerika en dat kan heel positief uitpakken, als je er op de juiste manier gebruik van maakt.”

Verschillen en valkuilen

Naast het kennen van de vraag en het aanbod op de eilanden moet een franchisenemer ook rekening houden met andere factoren die je in Nederland niet hebt. Dat zijn: de verschillende valuta, waardoor je valuta risico loopt; de transporttijd, omdat je producten uit Nederland of Amerika moeten komen; invoerrechten en transportkosten.

De 21 procent BTW die een ondernemer bespaart met het aanschaffen van producten in Nederland voor buitenlandse verkoop zit meestal net iets lager dan de kosten die kwijt zijn aan invoerrechten en transportkosten. Zelf gebruikt Super Retail een software pakket die de kostprijs berekent. Hiermee kunnen ze makkelijk hun winkelprijs bepalen.

Succesformule

Hoe kan een winkel dan toch succesvol zijn als de winkelprijs hoger ligt dan in Nederland? "Allereerst heeft de concurrentie precies hetzelfde probleem, ook niet-franchise winkels. Omdat alles geïmporteerd moet worden zit je al gauw op hetzelfde prijsniveau.", aldus Lingen. "Als je daarbovenop een winkel neerzet met typische producten die nergens anders verkrijgbaar zijn op het eiland en waar veel vraag naar is, heb je een succesformule."

In ieder geval ontbreken er nog veel Europese winkels op het eiland, want Lingen heeft een wensenlijstje van nieuwe winkels waar hij niet veel over kwijt wil, maar we kunnen binnen een jaar wel weer een nieuwe overzeese uitbreiding van een Nederlandse winkel verwachten vanuit Super-Retail.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl