- Het Nederlandse PAL-V werkt al sinds 1999 aan een vliegende auto, maar heeft er nog geen enkele op de weg, of in de lucht.
- Een mega-order van 100 van de duurste PAL-V Liberty Saquer Edition van bijna acht ton per stuk uit Dubai, betekent een doorbraak voor het bedrijf.
- De productie zit voor drie jaar vol en het bedrijf uit Raamsdonkveer hoopt volgend jaar ook vlieglicenties te hebben voor de auto’s.
- Lees ook: Waarom moeten we elektrisch rijden als e-fuel een klimaatneutraal alternatief is? Dit zijn de addertjes onder het gras
Het Nederlandse PAL-V International uit Raamsdonkveer heeft een mega-order uit Dubai ontvangen, zo meldt het bedrijf in een persbericht.
Het bedrijf Aviterra, dat onder luchtvaartbedrijf Jetex valt, plaatste een order voor 100 PAL-V Liberty Saquer Editions. Deze hebben een cataloguswaarde van 800.000 dollar per stuk, waarmee het totaal op 80 miljoen dollar komt.
Bij PAL-V spreekt men van een doorbraak. De order zorgt ervoor dat de productie voor de aankomende drie jaar vol zit. Daarnaast houden de Nederlanders er ook een extra investeerder aan over. De investeerder achter Jetex, Loggia Investment, sluit zich aan bij de 220 andere geldschieters van de maker van vliegende auto’s met een minderheidsbelang.
Aviterra ziet de PAL-V als het perfecte vervoersmiddel voor haar klanten die de laatste kilometers naar huis of kantoor moeten afleggen. “Het is een innovatie die mobiliteit zoals we die vandaag kennen zal veranderen”, zegt Managing Director Mouhanad Wadaa van Aviterra.
Vliegende auto Pal-V heeft licentie nodig om te mogen vliegen
Maar voordat de PAL-V daadwerkelijk voor dat doel ingezet mag worden, moet het eerst een luchtcertificering binnenhalen. Het bedrijf had eigenlijk al in 2021 verwacht dat het de licentie van het EU-agentschap voor de luchtveiligheid Easa zou krijgen, maar dit lukte niet. Nu gaat de Nederlandse onderneming ervan uit dat dit in 2025 rond moet komen.
In 2021 kreeg de PAL-V wel de toestemming om de weg op te gaan van de RDW. Hij is dus al te gebruiken als normale auto. Hij kan zo'n 500 kilometer op een volle tank afleggen en haalt een topsnelheid van 180 kilometer per uur. Diezelfde cijfers gelden in theorie ook voor de auto als hij in tot vliegtuig/helikopter is omgebouwd.
Pas als de certificeringen rond zijn, gaat het bedrijf met de productie van de vliegende auto's starten, zegt mede-oprichter en CEO Robert Dingemanse van PAL-V tegen het Financieele Dagblad.
PAL-V bestaat al sinds 1999 en maakte in 2012 voor het eerst een proefvlucht met een prototype. Het bedrijf heeft zo'n 200 werknemers in dienst en biedt opleidingen aan voor vliegers die hun brevet voor de vliegende auto willen halen.
Dat alles moet in de nabije toekomst verder groeien, want Dingemanse geeft aan dat er dankzij de order uit Dubai gekeken wordt naar uitbreiding.