Een Nederlandse stichting probeert een schikking te  bewerkstelligen tussen internationale beleggers die zijn gedupeerd bij het schandaal rond de ‘sjoemelsoftware’ van Volkswagen. De stichting wil via het Amsterdamse gerechtshof een mondiale schikking afdwingen.

Sinds het dieselschandaal is de beurswaarde van Volkswagen met tientallen miljoenen afgenomen. De stichting probeert die schade op deze manier terug te krijgen.

Zo’n wereldwijde overeenkomst kan binnen Europa alleen in Nederland bindend worden verklaard, in dit geval door het Amsterdamse Gerechtshof. Dat heeft te maken met de Wet collectieve afwikkeling massaschade. Van die wet werd eerder gebruik gemaakt bij bijvoorbeeld het reserve-schandaal van Shell in 2009.

Wet geldt ook voor buitenlandse ondernemingen

Maar eerder bleek ook al dat de wet ook van toepassing is op buitenlandse investeerders én ondernemingen die niet in Nederland geregistreerd staan. Het gerechtshof verklaarde in 2012 voor het eerst een schikking van een niet-Nederlandse onderneming bindend. Die zaak draaide om de misleiding van beleggers door Zwitserse herverzekeraar SCOR/Converium.

De stichting gaat onderzoeken welke schade beleggers precies hebben geleden. Volgens het FD kunnen zij via een website de stichting machtigen om namens hen te onderhandelen. Als Volkswagen en de stichting er uit komen, zal die worden voorgelegd aan het hof om die algemeen bindend te verklaren.

Voorzitter van de stichting is Huub Willems, voormalig voorzitter van de Ondernemingskamer. In het bestuur zitten onder meer Jean Frijns, oud-hoofd beleggingen bij pensioenfonds ABP, en Frans van der Wel, voormalig voorzitter van het accountantsorganisatie Nivra.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl