• De Nederlandse startup Elysian heeft plannen onthuld voor een elektrisch vliegtuig dat 800 kilometer zou moeten afleggen op één lading.
  • De E9X telt acht motoren en is qua omvang vergelijkbaar met een Airbus A320.
  • Experts zijn sceptisch over de vraag of bestaande batterijen een voldoende hoge energiedichtheid hebben om vliegtuigen van energie te voorzien.
  • Lees ook: Hoge prijs elektrische auto schrikt potentiële kopers nog steeds af: interesse daalt.

Na jaren van hype is elektrisch vliegen nog altijd geen succes. Startups in de sector gaan failliet en prototypes slaan amper aan.

De Nederlandse startup Elysian denkt echter een manier te hebben gevonden om dat te veranderen: een nieuw, door batterijen aangedreven vliegtuig dat naar eigen zeggen 90 passagiers op een enkele lading tot 800 kilometer ver kan brengen.

“Een reden waarom de luchtvaartindustrie zo sceptisch is over grote elektrische vliegtuigen, is dat je voor het elektrificeren van een hedendaags vliegtuig wilde aannames moet doen over hoe de batterijtechnologie zich gaat ontwikkelen”, zegt co-CEO Daniel Rosen Jacobson van Elysian.

De startup heeft geprobeerd dit probleem te omzeilen door een vliegtuig te ontwerpen dat de huidige batterijtechnologie optimaal benut.

Het resultaat is het E9X-concept, een elektrisch vliegtuig voor 90 passagiers dat ongeveer net zo groot is als een Airbus A320 en dat tot 800 kilometer zou kunnen afleggen op één acculading.

De E9X heeft grotere vleugels en een slankere romp dan de meeste conventionele vliegtuigen. En in plaats van twee tot vier straalmotoren heeft het 8 propellermotoren die worden aangedreven door batterijen in de vleugels, een ontwerpkeuze die de E9X zo licht mogelijk moet maken.

Het vliegtuig moet worden geleverd met opvouwbare 'wingtips', die volgens Elysian de aerodynamica verbeteren en ervoor moeten zorgen dat het vliegtuig qua formaat past bij de huidige luchthavengates.

De E9X bestaat momenteel alleen op papier. Elysian is van plan om tegen 2030 een prototype op ware grootte te bouwen.

Jacobson gelooft dat als de E9X en andere grote elektrische korteafstandsvliegtuigen werkelijkheid worden, ze de CO2-uitstoot van de luchtvaartindustrie drastisch kunnen verlagen.

"Het zou veel aantrekkelijker worden om vliegtuigen te gebruiken in vergelijking met vrijwel elk ander vervoermiddel", zegt hij. Ook denkt Jacobson dat vliegen "zeer waarschijnlijk" een stuk aangenamer gaat worden door de stillere elektrische motoren.

Elektrisch vliegen komt nog niet van de grond

De afgelopen jaren zijn verschillende pogingen om een elektrisch vliegtuig te bouwen mislukt. Zowel het Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA als het Britse luchtvaartbedrijf Rolls Royce hebben vorig jaar de handdoek in de ring gegooid. Kitty Hawk, een startup gesteund door medeoprichter Larry Page van Google, stopte in 2020 met plannen om een elektrische vliegende auto te ontwikkelen.

Experts zijn sceptisch over de vraag of bestaande batterijen een voldoende hoge energiedichtheid hebben - de hoeveelheid energie die ze kunnen opslaan in verhouding tot hun massa - om vliegtuigen van energie te voorzien.

"Naar mijn mening is de belangrijkste bottleneck nog steeds de energiebron; de huidige batterijen zijn te zwaar voor de hoeveelheid energie die ze leveren", zegt Sophie Armanini, hoogleraar Aerial Robotics aan het Imperial College London, tegen nieuwssite Politico.

"Dit betekent dat een elektrische aandrijving voorlopig alleen haalbaar is voor kleine vliegtuigen met een beperkt bereik", aldus Armanini.

Elysian gelooft dat het een oplossing heeft met de E9X, maar Jacobson geeft toe dat het nog steeds een uitdaging is om grote elektrische vliegtuigen te realiseren.

Hij zei dat de E9X ongeveer 11 tot 13 megawatt aan laadcapaciteit nodig zou hebben en dat Elysian contact heeft gehad met een energiebedrijf dat een prijs van minder dan 10 miljoen euro noemde voor de installatie van de benodigde laadinfrastructuur.

Dat stemt Jacobson hoopvol. "Tot nu toe dacht de sector dat er geen commerciële, elektrische oplossing was. Met dit concept is die er wel."

LEES OOK: Hoe je de kosten voor de elektrificatie van je wagenpark onder controle houdt