De Nederlandse startup Lightyear, die in Helmond een auto ontwikkelt die op zonne-energie rijdt, onthult op 25 juni een prototype in Katwijk. Dat maakt het bedrijf volgens het FD dinsdag bekend.
De Lightyear One heeft zonnecellen op het dak en kan volgens de automaker 400 tot 800 kilometer zonder bijladen rijden op een batterij. Op basis van het aantal zonuren in Nederland moet het volgens Lightyear mogelijk zijn om 20.000 kilometer per jaar te rijden op 40 procent zonne-energie en 60 procent stroom van het elektriciteitsnet, waarmee de auto 25 keer per jaar moet worden opgeladen.
Het opladen aan het elektriciteitsnet zou twee tot drie keer sneller gaan dan bij de elektrische auto’s die op dit moment op de markt zijn.
De Lightyear One is volgens de onderneming vanaf 2020 leverbaar en kost ongeveer €120.000 exclusief btw. Bijna honderd gegadigden zouden intussen een exemplaar hebben gereserveerd.
World Solar Challenge
De startup in Helmond is voortgekomen uit het project waarmee de TU Eindhoven al driemaal de World Solar Challenge won in de klasse voor meerpersoonsauto’s. De Lightyear One biedt plaats aan vijf personen.
Lightyear heeft volgens het FD 15 miljoen euro opgehaald voor de ontwikkeling en productie van de Lightyear One en heeft intussen meer dan honderd mensen in dienst.
De accu van de Lightyear One kan met zowel reguliere laadpalen als snelladers worden opgeladen. Volgens de fabrikant wordt met de eerste optie 110 kilometer aan actieradius per uur geladen, en is de accu aan de snellader na een uur vol.
De bagageruimte komt volgens Lightyear uit op 700 tot 800 liter.