- De Nederlandse sierteelt heeft veel last van nieuwe douanecontroles bij het vervoer van bloemen en planten naar het Verenigd Koninkrijk.
- Chauffeurs moeten uren wachten en hebben daarna schade aan hun lading, soms met tienduizenden euro’s.
- De sector vreest dat de kosten doorberekend gaan worden, tenzij het Europese handelsverdrag over de Brexit wordt gewijzigd of opengebroken.
- Lees ook: Nederlandse sierteelt ziet export weer groeien, na 7 kwartalen van krimp
Sinds de Brexit bezorgen douanecontroles Nederlandse vervoerders van bloemen en planten veel overlast. Gemiddeld moeten chauffeurs vier uur wachten en daarna kunnen ze hun lading met een schade van soms tienduizenden euro’s treffen.
Dat meldt De Telegraaf vrijdag.
Transport- en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt over nieuwe douanecontroles die op 30 april zijn ingevoerd in het Verenigd Koninkrijk. Het gaat om fysieke controles van bloemen en planten op gezondheidsrisico’s, die steekproefsgewijs worden genomen.
Sinds 30 april zijn er van de 2.500 vervoersbewegingen 125 gecontroleerd.
De brancheorganisatie vreest de 100%-procent controle die het VK in oktober wil invoeren - op 1 januari ook voor groente en fruit. Volgens Marina Allewijn, beleidsadviseur buitenland bij TLN, wordt het dan chaos.
Douanecontrole in VK: sleutel inleveren en wachten
Bij een controle moeten chauffeurs hun sleutel inleveren en vervolgens uren wachten in een kleine ruimte met wc, zonder koffie of voorzieningen.VEr mag vooraf geen foto gemaakt worden van de lading.
Op plaats van bestemming kunnen chauffeurs hun lading met schade treffen. Een vervoerder zegt in De Telegraaf al veel schade gehad te hebben. Een bedrijf had zelfs 40.000 euro schade, zei Allewijn in de krant. Daarnaast kost een wachtende chauffeur een transportbedrijf 100 euro per uur.
De exportwaarde van bloemen en planten naar het Verenigd Koninkrijk was in 2023 goed voor 993 miljoen euro, waarmee het VK na Duitsland het grootste uitvoerland was
De Nederlandse sierteeltsector maakt zich grote zorgen en vreest dat de kosten van de controles uiteindelijk doorberekend worden, tenzij het handelsverdrag wordt gewijzigd of opengebroken wordt.