Nederlandse ondernemers staan niet te springen om hun bedrijf aan een buitenlandse speler van de hand te doen. Minder dan één op de tien ondernemers ziet dit als beste optie.

Dat blijkt uit een onderzoek van Panelwizard in opdracht van overnamebureau Marktlink, onder 1.066 Europese directeuren en leidinggevenden van mkb-bedrijven met tien tot tweehonderd medewerkers. De onderzoekers spraken zowel met Nederlanders, Belgen, Denen, Zweden, Duitsers als Britten.

Ook al heeft 43 procent van de Nederlandse mkb-directeuren en -managers een verkoop aan een buitenlandse partij de afgelopen twaalf maanden overwogen, slechts 6 procent ziet dit als de beste optie.

We scoren onder het Europees gemiddelde, zo blijkt. 54 procent van alle Europese ondernemers speelde de afgelopen twaalf maanden met de gedachte van een verkoop aan een buitenlandse partij. België is koploper, daar denkt zelfs 61 procent van de ondernemers erover na. 10 procent van de Europese ondernemers ziet een verkoop aan een buitenlandse partij daarnaast als beste optie.

Overname door buitenlandse partij kan lucratief uitpakken

Verkopen aan een buitenlandse partij heeft soms best voordelen. Buitenlandse kopers zijn vaak bereid om meer te betalen dan Nederlandse kopers. In andere Europese regio's betalen kopers soms 10 procent tot 20 procent meer, blijkt uit eerder onderzoek door Dealsuite.com, waaruit Marktlink citeert.

Internationale partijen kunnen volgens Marktlink met lagere kapitaalseisen rekenen, doordat ze minder betalen om kapitaal aan te trekken dat er beter toegankelijk is. Nederlandse ondernemers hebben vaak maar amper toegang tot de internationale overnamemarkt. Ook missen zij de juiste kennis hierover.

Opvallend is daarnaast dat Nederlandse bedrijven in internationaal opzicht bovengemiddeld gewild zijn onder kopers. 14 procent van de Europese ondernemers geeft aan het liefst een bedrijf in Nederland te willen kopen. Alleen Duitsland is meer geliefd dan Nederland: 29 procent van de ondernemers geeft aan het liefst een Duits bedrijf te willen kopen.

Nederlandse ondernemers zijn ook relatief weinig happig om een buitenlandse aankoop te doen. 36 procent van de ondernemers dacht hier afgelopen twaalf maanden over na, tegenover 49 procent van alle ondernemers in Europa.

LEES OOK: Deze 3 advocatenkantoren waren betrokken bij de grootste overnamedeals in Nederland in het derde kwartaal