Dat blijkt uit het driejaarlijkse onderzoek van de Organisatie voor
Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) naar het niveau van
onderwijs in een grote groep ontwikkelde en opkomende landen.
Minder exact
Nederland stond traditioneel in de top tien wat betreft natuurkunde, wiskunde
en taal, maar sinds 2006 zijn Nederlandse vijftienjarigen minder goed gaan
rekenen. In 2006 stond Nederland op positie vijf met rekenen, nu op positie
twaalf. Ook de score in absolute zin is omlaag gegaan.
Ook verloor Nederland zijn positie in de top tien bij natuurkunde. Onze
vijftienjaren gingen van plek negen naar elf.
Nederland ging wel een heel klein beetje vooruit wat betreft de beheersing van
taal. Daarom houdt Nederland met hangen en wurgen vast aan de tiende plek
wat betreft taalbeheersing.
Het zijn vooral de Aziatische landen waar het onderwijs steeds beter wordt.
Het beste onderwijs krijg je in de Chinese stad Shanghai, dat als stad aan
het onderzoek meedeed. In Shanghai scoren de kinderen wat kennis en inzicht
het hoogst. Ook Korea, Finland, Canada en Nieuw-Zeeland scoren hoog.
Nederland doet het overigens nog altijd bovengemiddeld. Duitsland en de
Verenigde Staten zitten ongeveer op het Oeso-gemiddelde.
Kenniseconomie
De score van het driejaarlijkse Pisa-onderzoek is een tegenvaller voor
politiek Den Haag, dat Nederland graag in de top tien van de lijst van het
OESO-onderzoek ziet. Het wordt gezien als een voorwaarde om een echte
kenniseconomie in stand te houden.
Minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt heeft de cijfers al eerder
ingezien en maakte dinsdagochtend in de Volkskrant
bekend dat ze het onderwijs wil gaan hervormen. Zo moet er een verplichte
eindtoets voor de basisschool komen en moet het aantal profielen op HAVO- en
VWO-scholen worden ingekrompen tot twee, een exact- en een talenprofiel.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl