- Het vertrouwen van Nederlandse consument in de economie daalt in hoog tempo.
- Dit is onder meer te zien bij de koopbereidheid.
- Vooral de intentie om grote aankopen te doen neemt af, mede door de hoge inflatie.
- Lees ook: Kaas wordt fors duurder, maar blijft in trek – soms wordt er wel gekozen voor goedkopere merken
Het consumentenvertrouwen is nog nooit zo laag geweest als deze maand. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat het vertrouwen maandelijks meet, zijn consumenten in juni vooral minder bereid om grote aankopen te doen, mogelijk ook door de sterke prijsstijgingen.
Het oordeel over het economisch klimaat, waar de hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne duidelijk hun stempel drukken, bleef op maandbasis nagenoeg gelijk.
De graadmeter waarmee het statistiekbureau het vertrouwen peilt is voor de maand juni uitgekomen op min 50, tegen min 47 in april. Het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar is min 9. In januari bereikte de graadmeter de hoogste stand ooit met plus 36. De metingen begonnen in 1986.
Huishoudens zijn onder andere negatiever geworden in hun verwachtingen voor de eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden. Over het economisch klimaat oordelen consumenten ongeveer gelijk aan een maand eerder.
De koopbereidheid nam in juni flink af. Nog nooit eerder oordeelden zoveel consumenten hier zo negatief over, aldus het CBS. Consumenten vinden het vooral geen goed moment voor grote aankopen, wat niet verwonderlijk is gelet op de hoge inflatie. Die zorgt ervoor wat huishoudens vooral aan energie en voeding meer geld kwijt zijn.