Begin deze maand lanceerde BMW de Neue Klasse. De conceptauto die deze naam draagt is eigenlijk veel meer dan alleen een concept: het is het begin van een nieuwe strategie van het iconische Duitse automerk.

BMW zet de volgende stap op weg naar de elektrificatie waar, dankzij onder andere EU-regelgeving, geen ontkomen meer aan is. “Ik heb er natuurlijk al lang in gereden, dat is een van de voordelen van mijn werk. Ik kan je zeggen dat het een beleving is”, vertelt Pieter Nota, board member bij BMW, als we hem vragen naar wat hijzelf vindt van de Neue Klasse die enkele uren eerder getoond werd.

Nota is binnen de raad van bestuur van BMW Group verantwoordelijk voor customer, brands and sales en geeft sturing aan de merken van de groep. Hij is duidelijk enorm te spreken over de zojuist gepresenteerde conceptauto.

Hij springt op vanuit zijn stoel in een kantoortje dat speciaal voor hem is ingericht achter het podium waarop de toekomst van BMW enkele uren eerder werd gepresenteerd. “De Panoramic Vision (het op het onderste gedeelte van de voorruit geprojecteerde scherm) is echt geweldig. Zeker in combinatie met het head-up display”, zegt hij terwijl hij naar een afbeelding van de auto wijst.

De BMW Vision Neue Klasse tijdens het BMW-event in Munchen op 1 september
De BMW Vision Neue Klasse tijdens het BMW-event in Munchen op 1 september
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

Freude Am Fahren als de kernwaarde van BMW

“We werken intern met een term: ‘hands on the wheel, eye’s on the road’ en dat zorgt ervoor dat de rijervaring weer centraal staat. Precies waar het merk voor staat, het Freude Am Fahren”, zegt de Nederlander.

Daar raakt Nota direct ook een diepere boodschap die de Neue Klasse moet vertegenwoordigen: de auto die over twee jaar in productie gaat is niet alleen zichtbaar duidelijk een BMW, het is een model dat is teruggebracht tot de essentie van een BMW.

Kijk maar eens goed naar de conceptauto en je ziet dat designer Adrian van Hooydonk alle opsmuk heeft verwijderd, zelfs de deurhendels ontbreken. De auto opent de portieren als iemand een hand boven een minuscule sensor net onder het raam houdt.

En die essentie is een belangrijk onderdeel van de toekomst van het merk. Het is waarmee BMW zich wil onderscheiden. "Het is heel makkelijk om een groot scherm in een auto te plaatsen, iedereen doet het. Het lijkt ook alsof je steeds meer ingesloten wordt in een auto. De ramen lijken steeds hoger te beginnen”, zegt Nota. “Maar wij zijn BMW, wij zijn niet de andere merken. We doen wat wij denken dat goed is, en uit de praktijk blijkt dat we het bij het rechte eind hebben.”

Chinese invasie op automarkt in Europa

Nota verklaart dit verder door uit te leggen dat BMW als geen ander merk groeit, zelfs in China. En dat land is niet alleen een slagveld voor Europese merken om marktaandeel te winnen, maar daar komt in meerdere vormen ook het gevaar voor de Europese markt vandaan.

“Ik wil duidelijk maken dat BMW in de eerste zeven maanden van dit jaar bijna twee keer zoveel volledig elektrische auto’s heeft verkocht als Audi en Mercedes samen. We doen er dus iets goed”, zegt Nota.

Maar hij ziet ook het gevaar van de Chinese invasie van elektrische auto’s op de Europese markt. Al denkt hij niet dat het BMW heel erg zal raken. “Dat ze met heel veel auto’s komen, is duidelijk, maar ambitie staat nog niet gelijk aan succes. Er zijn nog veel valkuilen en problemen waarmee zij moeten omgaan.”

Een van de grootste ervan is het kunnen opbouwen van een gedegen servicenetwerk. “Het is iets wat wij natuurlijk al hebben, maar voor de nieuwe merken wordt het een uitdaging om mensen ervan te verzekeren dat ze na aankoop van hun nieuwe auto makkelijk aan onderdelen kunnen blijven komen”, legt Nota uit.

Aan de andere kant wordt de gehele Europese auto-industrie, dus niet alleen BMW, door de EU-regels omtrent elektrificatie afhankelijk gemaakt van China. “Zij hebben de controle over de grondstoffen voor de accupakketten. We zullen daar voorlopig afhankelijk van zijn.”

De behoefte aan auto's met verbrandingsmotor blijft

Je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom BMW niet eerder met een elektrische strategie als de Neue Klasse kwam. De volledig elektrische nieuwe serie, het blijft dus niet alleen bij het conceptmodel dat getoond werd, komt pas over twee jaar op de markt, terwijl veel andere automerken al flink aanstalten lijken te maken met hun EV-strategie.

Het lijkt erop dat BMW er tot nog toe grotendeels voor heeft gekozen om klanten zelf de weg naar elektrificatie te laten bepalen. Je kunt nu bijvoorbeeld een 5 Serie kopen en die naar wens uitrusten met een volledig elektrische aandrijflijn, of een oude vertrouwde benzinemotor.

De BMW i5.
De BMW i5.
BMW

“Het is niet dat we onze strategie in de handen van onze klanten laten liggen. We zien dat er wereldwijd nog lang en aanzienlijke behoefte zal blijven aan auto’s met verbrandingsmotoren. Die willen we niet uitsluiten”, zegt Nota. “Wij hebben hier al een redelijk goede infrastructuur voor elektrische auto’s, maar dat is nog lang niet het geval in bijvoorbeeld Oost-Europa waar het elektriciteitsnet hier bij lange na nog niet geschikt voor is.”

“Het is dan ook niet dat we afwachtend of terughoudend zijn. We hebben met onze nieuwe i5 inmiddels een elektrisch model in elk groot segment en in het tweede kwartaal van 2023 is de verkoop van onze volledig elektrische voertuigen meer dan verdubbeld. Dat de Neue Klasse vanaf 2025 op de markt verschijnt, komt omdat we verwachten dat rond 2025 een heel groot deel van de markt in Europa elektrisch is. Het is dus zinvol om vanaf dan een nieuw volledig elektrisch platform aan te bieden”, legt Nota uit.

En of dat productiemodel ook maar iets zal lijken op de gepresenteerde Vision Neue Klasse? Daar wil Nota wel wat meer over zeggen: “Wat je nu gezien hebt, gaat in een niet heel erg veranderde vorm in productie. Ik kan het weten, want ik heb hem al gezien. Twee jaar is natuurlijk ook niet heel ver weg meer.”

LEES OOK: Dit moet je weten over de 2 nieuwe Mini’s: de Cooper en de Countryman