- Het aantal juridische hulpvragen is in 2024 met 5 procent toegenomen, dat blijkt uit de Juridische Barometer 2024.
- Vooral geschillen tussen buren en binnen Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) over verbouwingen en verduurzaming namen toe.
- Daarnaast steeg ook het aantal conflicten over (online) aankopen, waarbij het aantal hulpvragen over dropshipping verviervoudigd is.
- Lees ook: Vergeet deze fiscale aftrekpost voor je woning niet – rente van een lening die VvE heeft afgesloten
Het aantal juridische hulpvragen is in 2024 met 5 procent toegenomen tot 124.000, ten opzichten van 118.000 een jaar eerder. Dat blijkt uit de Juridische Barometer 2024 van Stichting Achmea
Rechtsbijstand.
Vooral geschillen tussen buren en binnen Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) namen toe met respectievelijk 12- en 21 procent. Daarnaast steeg ook het aantal conflicten over (online) aankopen, waarbij het aantal hulpvragen over dropshipping opvallend is toegenomen.
Burengeschillen gaan voornamelijk over verbouwingen en verduurzaming. In 2024 steeg het aantal meldingen van 3.773 naar 4.213. Veel conflicten gaan over overlast door warmtepompen, airco’s of privacy-problemen door camera’s rond woningen.
Daarnaast registreerde Achmea ook een sterke stijging van het aantal geschillen binnen VvE’s. In 2023 werd er al een record van 1.787 meldingen bereikt, maar dit nam in 2024 nog verder toe naar 2.168 conflicten.
Volgens Stijn Bouwmeister, gespecialiseerd jurist Civiel Recht van Achmea, ontstaan de geschillen binnen VvE's omdat er vaak te weinig geld is voor onderhoud.
"Bij kleinere of voorheen inactieve VvE’s, waar eigenaren zelf klein onderhoud deden, zorgen nieuwe eigenaren met grote onderhoudsplannen vaak voor onenigheid omdat er te weinig reserves zijn opgebouwd. Ook bij grotere VvE’s uit de jaren tachtig en negentig spelen deze problemen. Veel bestuurders stapten in toen er weinig onderhoud nodig was. Nu complexen verouderen, blijkt het onderhoudsbudget vaak tekort te schieten, waardoor de maandelijkse bijdrage omhoog moet."
Vier keer meer meldingen over dropshipping
Meer Nederlanders zochten afgelopen jaar juridische hulp vanwege problemen bij (online)
aankopen. Vooral dropshipping was een hot topic, het aantal klachten hierover is verviervoudigd ten opzichte van 2023.
Bij dropshipping verkopen webshops producten die zij zelf niet op voorraad hebben. Zonder dat de consument dit weet, fungeren zij als tussenpersoon van leveranciers die zich vaak buiten Europa, zoals China, bevinden.
Deze dropshipping-webshops verwijzen bij problemen vaak door naar de externe leveranciers, maar daarvan zijn de contactgegevens of de webshop zelf vaak lastig te vinden. Daarnaast zijn levertijden regelmatig lang of onduidelijk en worden consumenten vaak geconfronteerd met hoge retourkosten.
In 2024 kwamen er ook bijna 40 procent meer meldingen binnen over onenigheid als gevolg van faillissementen. Dit gaat om producten die na een faillissement niet meer geleverd worden of waarbij het consumenten niet lukt hun geld terug te krijgen.
Ook wanneer producten, zoals fietsen, moeten worden gerepareerd door de failliete bedrijven blijven kopers lang in onzekerheid of en wanneer zij hun spullen terugkrijgen.