Dat heeft Ferry Delchot van de Maritieme Autoriteit Suriname (MAS) gezegd.
Volgens Delchot gaat het om een project dat "tientallen miljoenen dollars"
kost. Het exacte bedrag wil hij niet noemen in verband met de nog lopende
onderhandelingen.
Ook het Nederlandse Boskalis en het Belgische bedrijf Jan De Nul hebben hun
diensten aangeboden, maar voorlopig is Baggerbedrijf De Boer de eerste keus.
Als de onderhandeling met De Boer mislopen, is Boskalis de tweede kandidaat,
meldt Delchot.
Olie en bauxiet transporteren
De Surinamerivier is voor de scheepvaart de verbinding tussen de Atlantische
Oceaan en de haven in Paramaribo. Op dit moment is de vaargeul op sommige
plekken zo ondiep dat grote schepen niet hun maximale lading mee kunnen
nemen naar of vanuit de haven.
Het gaat daarbij onder andere om schepen die olie of bauxiet het land uit
brengen. Ook de grotere cruiseschepen kunnen Paramaribo nu niet bereiken.
Startdatum: 1 juni
"De vaargeul is niet overal ondiep. Gemiddeld genomen gaan we de geul 1 tot
1,5 meter dieper maken. Dat betekent dat bij er bij hoogwater overal een
diepgang ontstaat van 8 meter en bij laag water 6 meter", aldus Delchot.
Het plan om de 66 kilometer lange vaargeul uit te diepen staat al tientallen
jaren op de Surinaamse agenda, maar om verschillende redenen kwam het er
nooit van. De bedoeling is om 1 juni met baggeren te beginnen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl