- Door corona shoppen Nederlanders weer liever bij een rustige winkel in de buurt dan in de grote, drukke stad, zo blijkt uit onderzoek van Locatus, INretail en ABN AMRO.
- Terwijl de leegstand in grote steden toeneemt, daalt deze juist in kleine en middelgrote plaatsen, aldus Gertjan Slob, de directeur van onderzoeksbureau Locatus.
- Dat komt mede door het vele thuiswerken, zo blijkt uit een enquête van ABN AMRO.
- Lees ook: We gaan nog niet naar de winkelstraat maar geven meer uit dan voor de coronapandemie
“Corona is een gamechanger”, aldus Gertjan Slob, de directeur van onderzoeksbureau Locatus, tegen het AD. Het bureau deed samen met ABN AMRO en branchevereniging INretail onderzoek naar het Nederlandse winkellandschap.
Wat blijkt? Door de coronapandemie shoppen we weer liever bij een rustige winkel in de buurt dan in de grote, drukke stad. Ruimte, rust en reinheid staan hoog in het vaandel, zo concluderen de onderzoekers.
Terwijl de leegstand in grote steden toeneemt, daalt deze juist in kleine en middelgrote plaatsen, aldus Slob. “Verszaken zoals traiteurs en bakkers doen het goed, maar ook winkels op het gebied van wonen draaien prima en openen zelfs nieuwe vestigingen”, zegt hij tegen het AD.
Ondertussen trekken de grote steden de afgelopen twee maanden tot zo’n 20 procent minder bezoekers dan voor corona, zo blijkt uit gegevens van ABN AMRO. Wel werden er de laatste tijd grotere aankopen gedaan in de winkelstraten.
Ook hield de bank een enquête onder een kleine tweeduizend Nederlanders over ons winkelgedrag in coronatijd. Hieruit blijkt dat het thuiswerken het onlinewinkelen verder aanjaagt, wat ten koste gaat van het aantal consumenten in grote steden.
Hoewel er online relatief veel wordt uitgegeven, zegt bijna 70 procent van de respondenten zich hiertoe gedwongen te voelen door de coronamaatregelen en de voorkeur te geven aan fysieke winkels.